RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten bepalen steeds vaker restaurantkeuze

icon
Food25 februari, 2016

Supermarkten, boekingssites en andere branchevreemde spelers bepalen steeds vaker welk restaurant de consument kiest. Supermarkten kunnen de klant mobiliseren, blijkt uit de restaurantactie van AH.

 

Restaurantactie AH voorbode

De ontwikkeling gaat ten koste van restaurants en andere horecabedrijven. Dit concludeert de sectoranalyse Food en retail van de Rabobank in haar laatste rapport. “De restaurantactie van Albert Heijn afgelopen najaar is een voorbode van deze nieuwe ontwikkeling. De supermarkt is in staat om de klant te mobiliseren en maakt die distributiekracht te gelde”, stelt Hans van Haaren, sectormanager food van de Rabobank.

 

Dat allerlei branchevreemde spelers klanten kunnen binnenloodsen; is goed nieuws voor horecaondernemers, maar daar hoort wel een prijskaartje bij, stelt de Rabobank. De horecaondernemer levert een deel van zijn marge in ten gunste van de branchevreemde speler, die zijn klantrelatie zo te gelde maakt.


Big data veranderen foodservice

De mogelijkheden van ‘big data’ zorgen voor een ingrijpende verandering in de verhoudingen in de foodservicemarkt, zoals horeca, catering en fastfoodbedrijven. De ondernemer die zijn klanten kent en hun vertrouwen heeft, kan deze klanten mobiliseren en daarmee zijn beslissingen sturen. De toegang tot en kennis over de klant zijn geld waard. Big data helpt de restauranthouders en cateraars om onderbouwde keuzes te maken voor menu’s, ingrediënten, prijsstelling, personeelbezetting, klantwensen en gewenste klanten.

Foodservice-ondernemers, zoals restauranthouders en cateraars, zullen op deze nieuwe ontwikkelingen moeten inspelen. Een onderscheidend aanbod is daarbij essentieel. Daarbij kunnen zij leren van de supermarkten, die over het algemeen beter scoren op goed doordachte concepten en gedisciplineerde uitvoering daarvan.

 

Supermarkten: kansen voor maaltijden

Toch moeten ook supermarkten en andere foodretailers zich op nieuwe trends richten. Zo zal de consument de komende jaren minder tijd, moeite en aandacht willen besteden aan boodschappen en aan koken. Dat biedt kansen voor leveranciers van maaltijden, maaltijdcomponenten en maaltijdboxen.

 

De overname van La Place door Jumbo is in dit verband een strategische keuze voor de toekomst. Het is niet ondenkbaar is dat er straks een La Place-huismerk in de schappen van Jumbo ligt, evenals maaltijdboxen en een breder assortiment meeneemproducten van La Place, aldus Rabobank.

 

Big data biedt volgens Rabobank niet alleen kansen voor nieuwe verdienmodellen voor vergelijkings- en boekingsites, maar ook voor bezorgers, routeplanners en zoekportals en zelfs voor andere markten, zoals zorgverzekeraars en fitnesscentra.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN