JD Sports ziet zijn omzet verder dalen, vooral op de Britse thuismarkt. Op de belangrijke Amerikaanse markt verbetert de trend wel. Consumenten zijn veerkrachtig maar selectief in hun aankopen, zegt de retailer.
Moeilijke vergelijkingsbasis
In het tweede kwartaal daalde de vergelijkbare omzet van de groep met 3% naar 3,1 miljoen pond (3,5 miljoen euro). Voor de eerste jaarhelft gaat het om een daling met 2,5%. In het Verenigd Koninkrijk daalden de verkopen in het tweede kwartaal met 6,1% en in de eerste jaarhelft met 3,3%. Toch benadrukt het bedrijf een verbeterde trend in verschillende regio’s.
Met name in de Verenigde Staten zijn er tekenen van stabilisatie, na een scherpe daling in het voorgaande kwartaal. Dat is niet zonder belang, aangezien de sportkledingretailer daar bijna 40% van zijn omzet behaalt via zijn winkelketens JD Sports, Hibbett, DTLR en Shoe Palace. Het bedrijf blijft wel waakzaam voor mogelijke gevolgen van de Amerikaanse invoerheffingen.
”Zowel in Europa als in het Verenigd Koninkrijk hadden we te maken met moeilijke vergelijkingscijfers ten opzichte van het EK voetbal van vorig jaar, maar toch zagen we een goede onderliggende prestatie in kleding en bij nieuwere schoenenlijnen”, aldus CEO Régis Schultz. “In al onze regio’s en winkelketens zien we over het algemeen veerkrachtige consumenten, hoewel ze zeer selectief zijn in hun aankopen. We blijven daarom voorzichtig over het handelsklimaat in de tweede helft van het jaar.”


