RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Night 2016: Wat met uw menselijk kapitaal in de toekomst?

icon
Algemeen8 november, 2016

(update) Manager in HR? Mis dan zeker het voorprogramma ‘The Future of People’ niet op de RetailDetail Night 2016 op 8 december. Opgepast: nieuw programma!

 

Wat beleeft de klant doorheen zijn customer journey?

Klantenbeleving is ‘hot’. Maar hoe meet je nu precies wat de klanten ervaren? In samenwerking met Accent Jobs brengen we op de RetailDetail Night 2016 het thema onder de aandacht, met de concrete tips van M-Eye en van Hello Customer. 

 

“Je moet een manier vinden om de hele organisatie gewaar te maken van de klantenervaring. Die constante onderdompeling in de wereld van de klant is nodig om goed te begrijpen wat ze proberen te doen om het dan beter te maken. Een constant proces van observeren, verbeteringen aanbrengen, opnieuw observeren en kijken of wat je hebt aangepast werkt”, ziet Leslie Cottenjé van Hello Customer, dat via tevredenheidsonderzoeken retailers helpt om net dat te doen.

 

In het voorprogramma Future of People stelt het bedrijf concrete cases voor, en laat het retailers ontdekken hoe eenvoudig dit vandaag kan.

 

Alle touch points in kaart

M-Eye helpt retailers dan weer met de hele customer journey voorafgaand aan de aankoop of aan het winkelbezoek. “De beleving van de klant is een belangrijke differentiator om je als retailer op een persoonlijke manier te onderscheiden in de markt. Maar hoe concreet en gedetailleerd is de kennis die je hebt over de customer journey die iedere klant meemaakt? En gebeurt de invulling van dit proces volgens uw ideale normering?”, vraagt Stijn Preuveneers, business manager van M-Eye, zich af.

 

M-Eye verhoogt de klantbeleving bij retailers door de hele customer journey te doorlopen – ook letterlijk, met behulp van mystery shoppers. “We analyseren alle touch points en brengen alles in kaart. Worden alle contactmomenten met de consument ingevuld in lijn met de identiteit die je als retailer wil uitstralen? Niet alleen het eindresultaat meten we, maar het hele proces: alle contactmomenten en procedures.”

 

Klantbeleving wordt zo heel gedetailleerd gedefinieerd en meetbaar gemaakt. Mystery shopping is de meest gekende manier, maar er zijn nog andere methodes. “Wij gedragen ons als echte klanten maar wel één met kennis op voorhand. Voordien wordt al de oefening gemaakt: wie wil je zijn als retailer? Als je nog geen idee hebt van wat de customer journey is, kunnen we die samen uitstippelen en bekijken wat precies de sleutelmomenten zijn, volgens je unieke strategie als merk of retailer.”

 

De verwachtingen ontstaan al online

De belangrijkste ‘touch points’ zijn sowieso die waarbij de klant in contact komt met de medewerkers. “Het begroeten van de consument, maar ook de verkoopgesprekken blijven erg belangrijk. De klant proactief aanspreken, dat is iets waar retailers echt op moeten inzetten. We zien namelijk dat ‘in the lead’ blijven makkelijker is als de verkoper de klant zelf benadert, zo kan je de klant beter verrassen.”

 

Heel vaak wordt heel goed gewerkt rond ‘branding’ bij retailers – ze hebben een duidelijk merkimago en beeld – maar dat komt niet altijd overeen met de beleving in de winkel zelf, ziet Stijn Preuveleers. “Als klant hebben we op voorhand al verwachtingen, zeker in een omnichannelwereld. Mystery shopping gebeurt niet meer enkel in de winkel, het is ook al voordien online. De winkelbeleving moet dus heel sterk gelinkt zijn aan het imago en de strategie, anders komt het niet authentiek over.”

 

Investeer ook in de toekomst van uw mensen, en schrijf je nog snel in voor het programma Future of People op de RetailDetail Night 2016, donderdag 8 december in Schelle.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN