In een hoogtechnologische pop-upwinkel op de campus van de Vrije Universiteit Brussel biedt Okay, de buurtwinkelformule van Colruyt Group, uitsluitend plantaardige producten aan. Volgend jaar trekt de pop-up door België.
Handenvrij shoppen
De “Easy Switch”-winkel bouwt verder op de bekende technologie van de autonome winkels van Okay Direct die Colruyt Group in Gent opende. Het intern ontwikkelde concept maakt gebruik van slimme (koel)kasten en cameratoezicht: klanten kunnen de winkel binnen met hun bankkaart en registreren zich aan een kiosk.
De innovatieve cameratechnologie volgt de klant door de winkel, waarbij de kasten automatisch openen. Het systeem registreert de geselecteerde producten en genereert een correct kassaticket aan het einde van het bezoek. Een nieuwigheid is dat klanten nu de hele tijd de handen vrij hebben: in een klassieke Okay Direct dien je nog bij elke kast een QR-code te scannen.
Makkelijk switchen
De autonome winkel verkoopt een aanbod van 150 uitsluitend plantaardige referenties op 18 m². Okay wil op deze manier zijn ambities rond de Green Deal-eiwitshift, die ook de VUB ondertekende, verder realiseren. De doelstelling is een verhouding van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten tegen 2030. Vandaar de naam: de retailer wil aantonen hoe easy het is om te switchen naar meer plantaardig eten.
Okay organiseert de komende weken verschillende kookworkshops en proeverijen in de tijdelijke winkel, die open blijft tot en met 12 december. In 2026 trekt de pop-upshop door België.


