Na verschillende winkelsluitingen de afgelopen jaren wil Primark in Duitsland weer aanknopen met groei. De retailer opende deze week zijn eerste nieuwe Duitse winkel in vijf jaar en plant nog twee bijkomende vestigingen om de recente omzetdaling weer om te buigen.
Compactere winkels
De afgelopen jaren sloot Primark vijf Duitse winkels en in het eerste kwartaal van volgend jaar volgt nog één sluiting, maar tegelijk zet de modeketen weer in op expansie. Een eerste nieuwe winkel sinds 2019 opende afgelopen woensdag de deuren in Rostock. Na jaren van inkrimping en herstructurering richt Primark zich dus opnieuw op Duitsland, zei verkoopdirecteur voor Duitsland en Oostenrijk Sandra Luxem-Bremen in een gesprek met journalisten waarover Reuters bericht.
De keten ondervindt druk van online spelers zoals Shein en Temu, bovendien waren sommige vestigingen in Duitsland te groot of lagen ze te dicht bij elkaar. Nieuwe winkels worden compacter en sterker afgestemd op lokale behoeften. Daarmee wil Primark de efficiëntie en winstgevendheid in Duitsland verhogen. Daarnaast investeerde het bedrijf in productverbeteringen, een scherper prijzenbeleid en meer online interactie met klanten. Zo wil Primark de hevige concurrentie en zwakke consumentenbestedingen counteren. Zwakke verkopen in Duitsland zorgden voor een daling van 1% in de Noord-Europese omzet in het vorige boekjaar.


