Voor het eerst lanceert Colruyt Group huismerkchocolade die gemaakt is van eerlijke cacao uit het Tony’s Open Chain-programma. De komende jaren zal de retailer zijn volledige assortiment Boni-chocolade overschakelen naar cacao die voldoet aan het “leefbaar inkomen”-principe.
“Sneller impact hebben”
Drie nieuwe sintfiguren zijn nu verkrijgbaar bij Colruyt, Spar, Okay en Comarkt/Comarché. De verpakkingen zijn voorzien van het Lekker Bezig-, Tony’s Open Chain- en fairtrade-label. In 2026 en 2027 zullen alle chocoladetabletten en seizoensgebonden producten van het huismerk Boni voldoen aan deze standaarden. Het initiatief is een aanvulling op het Boni Living Income-project dat de retailer in 2020 in Ivoorkust lanceerde: sindsdien dragen alle standaard Boni Selection chocoladetabletten van 100 en 200 gram bij aan een leefbaar inkomen voor de cacaoboer.
“Om nog meer en sneller impact te hebben, kozen we ervoor om ook mee te stappen in Tony’s Open Chain”, zegt duurzaamheidsexpert Jasmien Wildemeersch van Colruyt Group. “Dat programma bestond nog niet toen we zelf onze ketensamenwerking in Ivoorkust opstartten, maar het is een sterk ecosysteem en we kunnen zeker van elkaar bijleren. In beide gevallen gaat het om een langetermijnengagement. Drie jaar voor de Boni-chocoladetabletten en vijf jaar voor de Boni-seizoenschocolade. Enkel zo kunnen we de uitdagingen structureel aanpakken.”
Tony’s Open Chain is het platform opgericht door Tony’s Chocolonely, waar chocolademakers, supermarkten en cacaoboeren samenwerken om ervoor te zorgen dat cacaoboeren een leefbaar inkomen verdienen, kinderarbeid wordt uitgebannen en bossen worden beschermd. Ook onder andere Ahold Delhaize, Aldi, Hema en Jumbo werken ermee samen.


