RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bio-label is te vaag voor consument

icon
Food31 mei, 2016

Voedingsproducten die zich beroepen op een concreet duurzaamheidsaspect slaan beter aan dan soortgelijke producten die een algemeen bio-label dragen, blijkt uit een doctoraatsonderzoek van bio-ingenieur Ellen Van Loo aan de Universiteit Gent.

 

Consument weet niet waarvoor bio staat

Consumenten weten blijkbaar niet goed waarvoor een algemeen bio-label staat. Zo bleek uit het onderzoek dat filet van kippen met vrije uitloop beter scoorde dan hetzelfde product met een bio-label, terwijl de uitloop van de dieren maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.

Onderzoekster Van Loo wijt dit aan een gebrek aan concrete beeldvorming bij het algemene bio-label. “Slechts een vijfde van de ondervraagden kon correct antwoorden op een reeks vragen over wat biologisch voedsel precies inhoudt. De uitloop-claims zoals ‘(boeren)scharrel met uitloop’ of ‘boerenscharrel met vrije uitloop’ geven consumenten daarentegen wel een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen.”

 

Kansen voor producenten

Volgens Van Loo schept dit ook kansen. “Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren”, aldus de onderzoekster. “Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel.”

De inzet voor duurzaamheid wordt overigens gewaardeerd door de consument. Maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelde bij de keuze van hun voedingsproducten.

 

Bio is vaak te duur

De Vlaamse consument is dan ook bereid om iets extra te betalen voor de duurzaamheid. Toch vindt hij de huidige prijs van de biologische producten vaak te hoog. Voor biologische yoghurt zou hij tot 22% extra willen neertellen, maar dit is minder dan het huidige prijsverschil tussen klassieke yoghurt en hetzelfde product met een bio-label.

Van Loo pleit ook voor een opname van duurzame voeding in de voedingsdriehoek. Duitsland en Zweden hebben op dit vlak al stappen gezet en ook Engeland en Nederland maken er werk van om hun voedingsrichtlijnen aan te passen.

 

Om mensen beter te informeren over de meerwaarde van biologische voeding voert de sectororganisatie BioForum Vlaanderen bovendien vanaf nu heel het jaar door campagne onder de naam ‘Bio Mijn Natuur’. Die biocampagne wordt alvast ondersteund door onder andere Delhaize en BioPlanet, en focust telkens op het verschil voor één specifieke productgroep. Tijdens de campagneweek van 4 tot en met 12 juni komt zo biologische zuivel en eieren aan bod, waarna het van 17 tot en met 25 september de beurt is aan biologische groenten en aardappelen.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN