RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Panini-albums versterken verankering Carrefour market

icon
Food3 juni, 2016

Momenteel sparen Carrefourklanten volop stickers van de Rode Duivels, in de aanloop naar het EK. Maar ook de spaaracties in samenwerking met lokale voetbalclubs hebben een sterke impact bij het cliënteel. 

 

Vertrouwensrelatie

In de Carrefour market in het Oost-Vlaamse Mere blikken ze opgetogen terug op de stickeractie in samenwerking met de lokale voetbalclub, FC Mere. Het werd een evenement waarmee de hele gemeente meeleefde. Bovendien leverde het de winkel een aantal nieuwe klanten op. 

Dat vertelt winkelverantwoordelijke Lut Uyttersprot, die intussen al 25 jaar in deze winkel werkt. Het is een echte buurtsupermarkt, waar vaste klanten en medewerkers elkaar goed kennen. “Je bouwt een vertrouwensrelatie op met je klanten. Ik vind dat wel fijn om mee te maken. Je ziet bijvoorbeeld kinderen opgroeien en zelf klant worden van de winkel.” 

 

Jeugdspelers worden sterren

Het voorstel om een stickeralbum uit te geven voor de lokale voetbalploeg kwam van Carrefour Belgium. De retailer wil op deze manier de lokale verankering van de winkels ondersteunen. 
“Wij moesten op zoek naar een lokale club met voldoende leden.” Dat bleek niet zo’n probleem. FC Mere, een groeiende club met een uitgebreide jeugdwerking, reageerde meteen enthousiast. Gedurende twee weekends in augustus konden alle spelers, trainers en stafleden zich laten fotograferen op de club. “Vooral de jeugdspelertjes voelden zich echte sterren!” 

Alle spelers en trainers werden eind oktober uitgenodigd op een lanceringsevent, waarbij iedereen een album en een aantal zakjes met stickers ontving. En dan begon de eigenlijke spaaractie. Klanten ontvingen een zakje stickers per aankoopschijf van 25 euro, en bij de aankoop van specifieke producten konden ze extra stickers verdienen. 

 

Iedereen spaart mee

“Het leefde van bij de eerste dag”, getuigt Lut. “Die Panini-albums spreken niet alleen de kinderen aan, ze zijn ook een bron van nostalgie voor de ouders.” Die kennen het fenomeen uit hun kindertijd, en vandaag is het helemaal terug.  

Kortom: de kinderen, maar ook hun ouders en grootouders, zelfs mensen die eigenlijk niets met de voetbalclub te maken hadden, iedereen spaarde mee. De spaaractie werd aangekondigd met grote affiches die de hele winkel rood-zwart kleurden. Er werden ruilbeurzen georganiseerd op de voetbalclub, en signeersessie van de eerste ploeg voor de jeugdspelers. De actie liep tot begin januari, lang genoeg om iedereen de kans te geven zijn album vol te krijgen. Na afloop van de actie kreeg de club de overgebleven stickers.

 

Investeer in je klanten

Of het ook iets opleverde? Heel wat ‘rumour around the brand’ uiteraard, en veel sfeer in de winkel. Wat de actie in concrete cijfers heeft betekend, kan Lut niet zeggen. De winkel groeide immers ook in de periode voor de spaaractie al. Maar dat de balans positief is, dat staat vast. 

“Het was een heel leuke periode, waarbij we heel wat nieuwe gezichten in de winkel zagen komen. We waren al langer van plan om iets te organiseren met een lokale vereniging. We sponsoren eigenlijk vrij vaak lokale initiatieven: een tombola, een eetfestijn, een ontbijt op school voor de grootouders… Je moet investeren in je klanten”, besluit ze. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN