RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe supermarkt H-E-B van obesitas een opportuniteit maakt

icon
Food10 juni, 2016

Kunnen supermarkten het voortouw nemen in de strijd tegen obesitas? Een inspirerend voorbeeld vinden we in de Amerikaanse staat Texas, waar de lokale marktleider H-E-B met een actief gezondheidsprogramma de band met medewerkers en klanten weet te versterken.

 

Chauvinisme & obesitas

H-E-B is een buitenbeentje in het Amerikaanse supermarktlandschap. De keten die startte met één kruidenierswinkeltje in 1905, heeft vandaag zo’n 340 winkels in Texas en Mexico. Daarmee is het één van de grootste familiale supermarktketens in de VS. 

De retailer zet volop in op lokale verankering. Geen supermarkt is Texaanser dan H-E-B – en in de meest chauvinistische staat van de VS is dat een sterke troef. Ze verkopen er tortillachips in de vorm van de staat Texas, om maar iets te zeggen. 

Nu is Texas niet enkel de meest chauvinistische, maar ook de meest zwaarlijvige staat van de VS. Daar kun je de ogen niet voor sluiten, wanneer je voeding verkoopt, vonden ze bij H-E-B. Vooral omdat het probleem zich uiteraard ook voordoet bij de eigen medewerkers. 

Reeds in 2004 zetten de retailer interne werkgroepen op voor zwaarlijvige medewerkers, die begeleiding kregen en elkaar aanmoedigden om gezonder te gaan leven. Met succes, waardoor het idee groeide om het programma ook uit te rollen naar de shoppers. 

 

Educatieprogramma

Een wat delicate missie: je wil zeker niet betuttelend overkomen bij je klanten, die zich grote liefhebbers tonen van barbecue en bier… Het risico bestaat dat je shoppers of omzet verliest. Maar H-E-B zag ook opportuniteiten. Er is veel verwarring bij consumenten over gezonde voeding: ze gaan er bijvoorbeeld van uit dat het duurder is, minder lekker of moeilijker te bereiden. 

In 2012 lanceerde H-E-B daarom het programma “Healthy at H-E-B” dat onder andere als ambitie heeft de prijs van gezonde voeding te drukken en de beschikbaarheid van ingrediënten voor specifieke diëten (glutenvrij, lactosevrij…) te verbeteren. Essentieel is daarnaast een informatie- en educatieprogramma dat een gezondere levensstijl wil promoten. 

 

Enorme impact

Hoe pakte H-E-B het concreet aan? Een “Healthy at H-E-B” handboek, aanvankelijk ontwikkeld voor de eigen medewerkers, biedt klanten de broodnodige informatie over gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Op geregelde tijdstippen komen diëtisten in de winkels meer uitleg geven over goede eetgewoonten. In de rayons duiden schapkaarten gezondere opties aan. Daartoe gebruiken ze het healthyAisles concept dat nutritionele informatie eenvoudig visueel vertaalt. De retailer voert bovendien vaker promoties op gezonde voeding.  

Maar daar stopt het niet. Om consumenten nog meer te motiveren, organiseert de retailer in samenwerking met lokale organisaties een jaarlijkse “H-E-B Community Challenge”, een competitie die op zoek gaat naar de Texaanse gemeenten die zich het meest inzetten voor een gezonde levensstijl. En de ‘Slim Down Showdown Challenge’ helpt mensen om op een gezonde manier gewicht te verliezen. De impact is niet te onderschatten: bijna twee miljoen mensen hebben intussen aan het programma deelgenomen. 

Een mooie case, toch: H-E-B heeft in het obesitasprobleem kansen gezien om de band met medewerkers en shoppers aan te halen, bewustwording te creëren en tegelijk ook business op te bouwen. In Amerika noemen ze dat een ‘triple win’.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Kraft Heinz benoemt Kellanova-veteraan tot CEO na splitsing

    Steve Cahillane, de man die Kellanova afsplitste van Kellogg, wordt CEO van de wereldwijde sauzendivisie van voedingsgigant Kraft Heinz, die zich volgend jaar zal opsplitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN