RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs

icon
Food15 juli, 2016

Om de oceanen te redden, zouden we enkel nog vis uit duurzame bronnen moeten eten, meent bijna driekwart (72%) van de visconsumenten. Zij zijn bereid om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct.

Invloed op koopgedrag

Dat blijkt uit marktonderzoek bij meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen, in opdracht van het duurzame viskeurmerk Marine Stewardship Council (MSC). Het resultaat staat in contrast met de aankoopmotieven in andere FMCG-categorieën, waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag.

 

Bij meer dan vier op de vijf (85%) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag. Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid: 75% van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67% van de 18 tot 34-jarigen.

 

Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37% van de mondiale consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland en 26% in België. Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    Lidl lanceert pop-upluxerestaurant Le Deux

    Lidl houdt deze week in Amsterdam een pop-uprestaurant open onder de naam Le Deux. Met die verwijzing naar zijn Deluxe-assortiment wil de discounter benadrukken dat luxe niet onbereikbaar is. Het restaurant is zo’n groot succes dat het aantal beschikbare plaatsen meteen verhoogd moest worden.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Ahold Delhaize gaat zes locaties in VS sluiten

    Ahold Delhaize gaat in het eerste kwartaal van 2026 verschillende fulfilmentcentra aan de Amerikaanse oostkust sluiten. Het gaat om één online fulfilmentcentrum in Manassas (Virginia) en vijf sites in Pennsylvania.

  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”

    Carrefour zou op het punt staan zijn Roemeense activiteiten te verkopen aan de holding van de broers Pavăl, die in het land ook eigenaar zijn van de grootste doe-het-zelfketen, Dedeman. Dat melden lokale bronnen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN