RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailtainment werkt voor Stew Leonard’s

icon
Food15 juli, 2016

Als het gaat over beleving in de supermarkt, overheerst vaak scepticisme. Prijs en gemak is waar het om draait, toch? Niet overal: deze kleine Amerikaanse keten heeft de allure van een voedingspretpark.  

Duurzaam funshoppen

Je hoeft niet groot te zijn om een verschil te maken: Stew Leonard’s, een supermarktketen met vijf verkooppunten in het noordoosten van de Verenigde Staten, viel al vaker in de prijzen en krijgt voortdurend complimenten in de pers. Eind vorig jaar werd de retailer uitgeroepen tot beste supermarkt van het land door Business Insider, en eerder al had The Huffington Post de keten getipt als de meest onderschatte toeristische attractie in Connecticut, terwijl The New York Times de winkels vergeleek met Disneyland. 

 

Wat maakt Stew Leonard’s zo bijzonder? Het is één van de weinige supermarkten in de wereld die erin slagen om van duurzaam funshoppen in food een rendabel zakenmodel te maken.

 

Beperkt assortiment

De wortels van het bedrijf liggen in de zuivelsector: Charles Leonard was een zuivelondernemer die melk aan huis leverde, maar zijn zoon Stew zag dat dit zakenmodel geen toekomst had en droomde van een winkel waar de kinderen zouden kunnen zien hoe melk gebotteld wordt, terwijl hun moeders er de boodschappen deden in een boerenmarktsfeer. De eerste Stew Leonard’s opende de deuren in 1969 en verkocht slechts acht producten. 

 

Tot op vandaag is het assortiment in een Stew Leonard’s winkel erg beperkt vergeleken met een doorsnee supermarkt: zo’n 2.200 sku’s, hoofdzakelijk in verscategorieën (naast zuivel ook vlees, vis, bakkerij, groenten en fruit, wijn…). Dat smalle aanbod is duidelijk geen belemmering voor de omzet, want in 1992 haalde het bedrijf het Guinness Book of World Records met de hoogste omzet per vierkante meter van alle Amerikaanse supermarkten. Het eigen merk heeft een uitstekende kwaliteitsreputati en bovendien beweert Stew Leonard’s tot 15% goedkoper te zijn dan traditionele supermarkten. 

 

Aantrekkelijke werkgever

Een van de pijlers van het succes volgens het bedrijf zelf, is de aandacht voor de medewerkers. “Als je goed zorgt voor je medewerkers, dan zullen zij op hun beurt goed zorgen voor de klanten’, luidt het. En: “Je kunt niet een geweldige plek zijn om te shoppen als je niet eerst een geweldige werkplek bent.” Die filosofie hielp Stew Leonard’s alleszins om tien jaar na elkaar te verschijnen in de top ‘100 best companies to work for’ van Fortune Magazine. Een Stew Leonard’s-winkel stelt dubbel zoveel mensen tewerk als de gemiddelde supermarkt en elke medewerker krijgt jaarlijks vijftig uur opleiding: een investering die loont. 

 

Aandacht voor de klant is logischerwijs de tweede pijler. Aan de ingang van elke winkel staat een drie ton wegende granieten rots waarin de regels van de klantgerichtheid gegraveerd zijn. Ze klinken erg voorspelbaar, maar ze werken: “Rule #1 — The Customer is Always Right; Rule #2 – If the Customer is Ever Wrong, Re-Read Rule #1.” Een getrouwheidsprogramma is er niet, maar wie 100 dollar spendeert, krijg een ijsje.  

 

Zin voor humor

Entertainment staat centraal in het winkelconcep: zo zie je in elke winkel de ‘Farm Fresh Five’, een bandje dat bestaat uit vijf automatische poppen die originele liedjes brengen met titels als ‘We’re Glad You Came to Stew’s’ en ‘The Customer is Always Right’… De retailer organiseert geregeld kinderfeestjes en tijdens de zomer komen er kinderboerderijen naast de winkels, waar kinderen kunnen kennismaken met kippen geiten, schapen en koeien. Daarnaast komen bekende chefs kookdemonstraties geven.

 

Humor zet de toon in de communicatiein de winkel: ‘Om versere melk te krijgen zou je zelf een koe moeten hebben’, bijvoorbeeld. Het interieur verwijst naar een boerenschuur, en op letterlijk elke afdeling kunnen klanten proeven naar hartenlust.  

 

Duurzame kwaliteit

Lang voor het mode werd, opteerde Stew Leonard’s voor de korte keten: de zuivelproducten komen van familiebedrijven uit de regio. De retailer hanteert het concept van ‘Naked Products’ in vlees en vis, die gegarandeerd geen antibiotica, hormonen, pesticideresiduen of bewaarmiddelen bevatten. Het bedrijf heeft een ambitieus afvalpreventie- en recyclageprogramma, onverkochte producten worden gedoneerd aan liefdadigheidsorganisaties of aan lokale boeren (als veevoer). 

 

Het bedrijf maakt letterlijk school: de retailer organiseert seminaries voor andere bedrijven, over onderwerpen als klanttevredenheid, teamwork of kwaliteitszorg. De uitzonderlijke manier waarop Stew Leonard’s uitgroeide van een zuivelwinkeltje tot een trendsettende retailketen spreekt tot de verbeelding van grote collega’s uit de meest uiteenlopende sectoren. Bedrijven als Exxon, Citibank of McDonald’s figureren op de lijst van tevreden klanten. Goed gezien, toch?  

 

Stew Leonard’s in cijfers

 Omzet  Ongeveer 400 miljoen dollar
 Medewerkers  2.000
 Aantal winkels  5
 Gemiddelde oppervlakte  10.000 m²
 Aantal referenties  2.200
 Versaandeel  80%
 Aantal klanten per jaar  20 miljoen

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN