RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online ambities bij Tesco en Morrisons: ‘gloom’ versus ‘boom’

icon
RetailDossier13 maart, 2012

Ambitieuze plannen, somber perspectief

Waar Morrisons een verhaal vertelt van een ‘boom’ in de omzet (+7%) en winst (+8%), staan de ontwikkelingen bij Tesco in een ‘gloomy’ (somber) perspectief. De keten moest enkele maanden geleden de slechtste resultaten in jaren melden. Met name in de Britse thuismarkt – goed voor 66 procent van de totale omzet van Tesco – was het resultaat teleurstellend. Sindsdien wordt alles wat het management van de Britse marktleider doet, uitgelegd als een reactie op de sombere cijfers.

 

Zo ook de ambitieuze plannen van Tesco om volgende week de site tesco.com te herlanceren. Tesco wil – net zoals Amazon – zijn online verkoopkanaal tesco.com openstellen voor derden. Dat heeft topman Philip Clark bevestigd in de Britse media. Morrisons daarentegen kon enkele dagen geleden trots melden dat het fiscale jaar dat op 29 januari 2012 eindigde Morrisons’ beste jaar ooit was. De keten ligt ook op koers voor één van haar strategische doelen: de lancering van morrisons.com, die voor eind dit jaar staat gepland.

 

Tesco’s ‘grote verandering’

Opvallend is dat Tesco-topman Clark zélf de link legt tussen de online plannen en de kwakkelende prestaties van Tesco in de Britse thuismarkt. Volgens hem is het het begin van een grote verandering: “We hadden een driejarenplan voor het Verenigd Koninkrijk, maar nu gaan we dit allemaal in 2012 doen”, zei Clark in de populaire tabloid The Sun. Het is overigens niet zomaar dat Clark juist The Sun uitkiest om Tesco’s grote verandering te communiceren. Steeds meer Britten lijken genoeg te hebben van Tesco en kiezen massaal voor alternatieven (onder andere Morrisons).

 

MorrisonsHet Britse vakblad The Grocer meent dat volgende week de nieuwe Tesco-site gelanceerd wordt. Tesco zou er vooral de nadruk gaan leggen op non-food, het assortiment waarvoor Tesco-klanten fysieke winkels steeds meer links laten liggen en voor online-aanbieders kiezen. “Non-food ontwikkelt zich razendsnel, ook bij ons”, aldus Tesco’s directeur internetretail Ken Towle in The Grocer. “Onze online range is in de afgelopen 18 maanden verdubbeld naar 40.000 sku’s.”

 

Morrisons: na multi-format komt multi-channel

Morrisons, die zich met M-Local als multi-format retailer ontwikkelt, gebruikt zijn website morrisons.com vooralsnog enkel als informatie- en marketingkanaal. Terwijl de supermarktketen fors wil investeren in de ombouw van zijn fysieke supermarkten, waarbij statische schappen worden vervangen door verplaatsbare vers-presentaties om een meerwaarde te bieden tegenover (online) concurrenten, heeft ook de ontwikkeling van multi-channel prioriteit bij Morrisons.

De retailer heeft de spelregels van cross-channel goed begrepen: geheel in lijn met zijn offline expertise in de exploitatie van grote winkels, heeft Morrisons in 2011 de online retailer Kiddicare gekocht om deze van grote fysieke winkels te voorzien.

 

In de food zal de ontwikkeling precies omgekeerd zijn: hierover zal Philips zich laten adviseren door het managementteam van de Amerikaanse online retailer FreshDirect, waarin Morrisons sinds een jaar een minderheidsaandeel van 10 procent heeft. Online voedingsretail staat bij Morrisons nog in de kinderschoenen, maar daar komt dus verandering in. In maart vorig jaar noemde Morrisons zijn participatie in FreshDirect al een strategische investering met het oog op de ontwikkeling van haar online foodbusiness in het Verenigd Koninkrijk. Net als Ahold dat Bol.com overnam, koopt Morrisons via de deelneming in FreshDirect ook online kennis in.

 

Peperdure meters

Dat Morrisons bepaald geen online voorloper is op het gebied van food, hoeft niet per se een nadeel te zijn. Zo hebben retailers als Ahold en ook Tesco aangegeven dat ‘click & collect’ wellicht de beste keuze is om online service te kunnen bieden terwijl de kosten voor de retailer in de peperdure laatste meters van de supply chain beperkt blijven. In verstedelijkte gebieden kan online bovendien een goed alternatief zijn voor de vestiging van fysieke winkels: zelfs met het duurdere businessmodel van thuisbezorging kan dat goedkoper zijn dan te investeren in peperdure vierkante meters winkelruimte.

Zowel Tesco als Morrisons, nochtans alle twee geboren en getogen fysieke retailers, stappen zo gelijktijdig op de cross-channeltrein door op een doordachte manier online en offline te combineren.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN