RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Seminarie Sensitieve marketing: De 5 zintuigen en de kracht van het winkelpunt

icon
RetailDossier22 maart, 2012

The Experience Economy

Al in 1999 brachten Joseph Pine en James Gilmore van de Harvard Business School het boek ‘The Experience Economy’ uit, waarin ze stelden dat de ervaringseconomie het logische vervolg is op de diensteneconomie. Diensten worden volgens hen steeds meer gemeengoed, dus moeten bedrijven zich zelfs binnen hun service differentiëren. Dat moeten ze doen door memorabele belevenissen voor hun klanten te orkestreren, waarbij de herinnering en de ervaring het eigenlijke product wordt. Sindsdien is de term in zwang, maar pas nu lijkt bij retailers echt door te dringen wat het belang van die ervaring is. En dan zeker de zintuiglijke ervaring.

 

In het kader van het RetailDetail Congres wil het seminarie ‘Sensitieve Marketing’ de kracht van elk zintuig één voor één blootleggen en specialisten in elk vakgebied laten uitleggen hoe die zintuigen best aan te spreken op de winkelvloer. Zo zal Philips bewijzen hoe verlichting werkelijk een strategische keuze hoort te zijn aan de hand van het onderzoek van professor Malaika Brengman, die aan de VUB de Philips-leerstoel voor Marketing en consumentengedrag bekleedt. Verder zullen ook Bruno Hancké (ThisPlays2), Luc Campo (Retail Office) en Alain Manders (Square Melon) de zintuigelijke winkelervaring helpen optimaliseren.

 

Vlerickprofessor Gino Van Ossel geeft tijdens Sensitieve Marketing bovendien een round-up van het onderzoek dat hij al ettelijke jaren voert naar ervaringsmarketing. Daaruit bleek onder meer dat aangepaste achtergrondmuziek, sfeervolle geuren en doelgerichte beeldfragmenten bijzonder sterke, maar nog te vaak vergeten middelen zijn om de consument te prikkelen. Wie de consument een onvergetelijke ervaring wil geven, moet een zintuigelijk totaalpakket bieden, waar zelfs de smaakzin daar een onmiskenbaar deel van uitmaakt.

 

De belevingsketen

Daarmee willen de organisatoren van Sensitieve Marketing echter niet gezegd hebben dat de fysieke winkel het enige goede verkoopkanaal is of dat de digitale wereld verwaarloosbaar is ten opzichte van wat de ‘klassieke’ shop te bieden heeft. Integendeel, om de consumentenervaring optimaal te maken, moeten alle kanalen benut worden.

 

Sensitieve Marketing wil net benadrukken dat het een en-en-verhaal is: het internet (de pre-store), het mobiele kanaal (to-store) en de gewone winkel (in-store) vormen samen één belevingsketen. Ter aanvulling van wat daarna op het RetailDetail Congres verteld zal worden over de nieuwe digitale consument en hoe een cross-channelaanpak te integreren, zal Sensitieve Marketing op 26 april daarom specifiek het domein van de in-store exploreren.

 

Uw inschrijving op het Seminarie Sensitieve Marketing geeft recht op toegang tot het aansluitende RetailDetail Congres om 16u.

Klik hier voor registratie.
 

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN