RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Spar Lichtervelde scoort met verse vis

icon
Food14 oktober, 2016

De afdeling verse vis is dé trekker in de zopas vernieuwde Spar in Lichtervelde. Vaak loont het om de dingen anders te doen dan andere winkels, weten Rudi en Mieke Quatacker. 

De beste reclame

Op 29 september heropende de supermarkt na een grondige verbouwing, waarbij de winkel gedurende drie weken gesloten was. Geen nood: de klanten kwamen massaal terug. Er was zelfs geen doorkomen aan, met wachttijden van wel twintig minuten om de parking op te rijden. De avond ervoor waren al meer dan 2.000 mensen komen opdagen op het grote klantenfeest met live orkest, friet en stoverij, een foodtruck met cava, een chocomousse-bar en tal van standjes met streekproducten.

 

Drie weken sluiten: het lijkt lang maar het was een huzarenstukje, want het gebouw werd in die recordtijd helemaal gestript en weer aangekleed. Nieuwe vloer, nieuwe koelleidingen, nieuwe werkruimtes, warmtepompen…

 

“Nee, we hadden geen schrik om klanten te verliezen als gevolg van die sluiting. Integendeel, eigenlijk is dat onze beste reclame gebleken. De mensen waren genoodzaakt om elders te gaan winkelen, en zo konden ze ervaren hoeveel beter het is bij ons”, lacht ondernemer Rudi Quatacker. “We hielden contact via Facebook. Daar konden mensen de werkzaamheden volgen. Op een dag schreven we de boodschap ‘wij missen u’ in het stof, en je wil niet weten hoeveel reacties we op die foto kregen! We hebben een goede band met onze klanten, we haken in op wat er bij hen leeft.”

 

Vistraiteur

De meest gehoorde opmerking bij de heropening? “Eindelijk kunnen we weer vis eten!” Want de visafdeling is al sinds jaar en dag dé trekker in deze supermarkt. Dat is erg uitzonderlijk, inderdaad, maar het werkt. “We doen altijd wat een ander niet doet. Een visafdeling als de onze vind je echt nergens. We verkopen verse vis, maar ook vistraiteurproducten: warme en koude bereidingen, allemaal zelf gemaakt. Enkel in het visatelier werken negen mensen, en ik ben nog op zoek naar een bijkomende fulltime.” 

 

De vistoonbank werd bij de verbouwing met nog eens drie meter verlengd. Het is een afdeling met bediening, omdat klanten veel uitleg nodig hebben als het om vis gaat. “Ze zijn kieskeurig, ze willen weten of er veel graten in zitten, ze vragen bereidingstips… Je hebt dus vakmensen nodig. Als we die niet vinden, leiden we ze zelf wel op.” 

 

Drie pijlers

“Spar steunt op drie pijlers”, zegt Quatacker: “lekker eten, een gezellige winkelomgeving en buitengewone klantvriendelijkheid”. De kwaliteit van de verse producten staat buiten kijf: groenten en fruit, kaas, traiteur, bereide maaltijden uit de eigen keuken… De winkel oogt overzichtelijk, met lage meubels, brede gangen, mooie verlichting. De sfeer is warm door het gebruik van hout, aangename kleuren, een gietvloer… 

 

Aan de klantvriendelijkheid heeft het Spar-team tijdens de sluitingsweken gewerkt samen met Brian Legein, auteur van het boek ‘Zet je Lean-bril op.’ “Na vier anonieme bezoeken aan onze winkel ging hij een halve dag aan de slag in een workshop met onze medewerkers. Iedereen was superenthousiast. We hebben werkgroepen gevormd en een aantal werkpunten gedefinieerd waarvoor ze zelf oplossingen mochten aanreiken. Dat gaan we nu verder uitwerken. In februari volgt er een nieuwe sessie.” 

 

Streekproducten

De winkeloppervlakte is dezelfde gebleven: 830 m². “We kunnen hier niet uitbreiden. Maar beter een kleine volle winkel dan een grote lege. We hebben van alle Sparwinkels één van de hoogste omzetten per vierkante meter. Om meer ruimte te maken voor winkelcomfort en voor de versafdelingen, hebben we moeten snoeien in het aanbod kruidenierswaren. Dat is nog even wennen voor de klanten. Soms komen ze vragen om een referentie weer op te nemen, dat is iets wat we gaandeweg zullen moeten evalueren.”

 

Trots is Rudi Quatacker op het meubel met streekproducten uit Lichtervelde en de onmiddellijke omgeving: zuivelproducten van Baliehof uit Jabbeke, chocolademousse van QualyFood uit Aalbeke, chocolade van Xolato uit Langemark… Aan de achterzijde van dat meubel verkoopt Spar een selectie van de beste streekproducten uit de andere provincies, met toppers als de echte Hasseltse speculaas bijvoorbeeld, of Gentse cuberdons. 

 

Aan de kassa

Of er nog verbeterpunten zijn aan het nieuwe Sparconcept? “Uiteraard evalueren we de formule voortdurend om beter aan de klantennoden te voldoen. We leren telkens bij. Zelf vind ik dat er vooral nog werk is aan de nieuwe kassazone. Die is wat te kil naar mijn zin. ‘Het is alsof ik in een Colruyt ben’, vertelde een klant me.” 

 

Spar hanteert inderdaad het caddy-to-caddysysteem dat zo typisch is voor de Colruytwinkels: shoppers hoeven dus hun boodschappen niet zelf op de band te zetten en weer in te pakken, de medewerkers laden de producten over en scannen ze tegelijk. Dat is handig en er is gelegenheid voor een babbel. 

 

“Mensen vinden dat systeem wel makkelijker, maar de perceptie is dat het langer duurt. Ten onrechte: het komt doordat de klanten zelf geen actie moeten ondernemen. De vraag is dus hoe we het wachten aangenamer kunnen maken. Misschien moeten we de zone decoreren of wat animatie voorzien?” 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN