RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hein Deprez (Greenyard) pleit voor ander eetpatroon

icon
Food9 november, 2016

Een hogere consumptie van groenten en fruit leidt tot gezondere mensen én gezondere overheidsfinanciën, door lagere uitgaven in de gezondheidszorg. Dat stelt Hein Deprez, Executive Chairman van Greenyard en spreker op de RetailDetail Night. 

 

Groot potentieel

“Alle gezondheidsadviezen stellen dat we dagelijks 550 gram groenten en fruit zouden moeten eten. We komen amper aan de helft. Er is dus een enorm potentieel”, is de overtuiging van Hein Deprez, topman van de groep Greenyard die zowel verse groenten en fruit als diepvries en conserven op de markt brengt. “We kunnen niet méér eten, maar wel anders. We kunnen eetpatronen doen verschuiven. Dat is zeer interessant voor retailers, want bij groenten en fruit zitten de marges.” 

Hij verwijst naar een recent experiment van Wageningen Universiteit & Research met horecaketen Van der Valk. Gasten kregen er een kleiner stuk vlees dan gebruikelijk, en dubbel zoveel groenten. Niemand klaagde over de hoeveelheid vlees, men at gemiddeld 31% meer groenten en tegelijk moest het restaurant ook 33% minder vlees weggooien. Dat opent dus perspectieven.

 

Gezonde diversiteit

Maar hoe verander je consumentengedrag? Merkencommunicatie is groenten en fruit geen optie. Een merk veronderstelt dat elk product identiek is, zonder de minste afwijking. “Zo doet Coca-Cola dat. Maar in groenten en fruit is dat onmogelijk. We doen wel inspanningen, door te sorteren, te standaardiseren, te rijpen, ervoor te zorgen dat onze producten klaar zijn voor consumptie. Maar toch zijn geen twee nectarines gelijk. Hoe kan je dan een merk bouwen?” 

Standaardisering in bewerkte voeding gebeurt volgens Hein Deprez hoofdzakelijk met drie componenten: suiker, zout en vet. “We weten hoe ongezond die zijn. Tegelijk weet iedereen dat groenten en fruit gezond zijn, en dat die gezondheid juist het gevolg is van diversiteit: je kunt elke dag variëren, er is zoveel keuze. Welnu, diversiteit is precies het tegendeel van standaardisering.”

 

Consument wordt misleid

Aan voorbeelden geen gebrek. “Het verbruik van verse aardappelen daalt, dat van frieten stijgt. Dat zijn aardappelen waaraan vet en zout wordt toegevoegd. Of kijk naar misschien wel het meest succesvolle merk in fruit: de Pink Lady appel. Dat is de meest gestandaardiseerde appel, en niet toevallig ook de zoetste.”

Bovendien: “Veel voedingsfabrikanten misbruiken fruit. Ze zetten fruit op de verpakking, ook als er geen of nauwelijks fruit in zit. De consument wordt misleid.” Bereid u voor op een controversiële presentatie…

Hoe retailers meer groenten en fruit kunnen verkopen? Dat vertelt Hein Deprez op 8 december, op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Schrijf je nu in om dit event niet te missen. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN