RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Black Friday en Cyber Monday breken door in België

icon
Algemeen28 november, 2016

Black Friday en Cyber Monday zijn definitief doorgebroken in België, zegt handelsfederatie Comeos. Sommige van haar leden noteerden een omzetstijging van liefst 80% in vergelijking met vorig jaar, dankzij de vaak erg hoge kortingen.

Deelnemers koopjesdagen zien omzet fors stijgen

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na het feest van Thanksgiving, waarop retailers tradioneel probeerden met grote kortingen van onverkochte cadeaus af te raken. Cyber Monday werd er in 2005 aan toegevoegd om ook de online handel een graantje te laten meepikken van de koopjes.

 

In Europa zijn de opmars van Black Friday en Cyber Monday van recentere datum: pas nu breekt het gebruik hier echt door, merkt Comeos: “We stellen vast dat de handelaars die hebben deelgenomen aan de actie een spectaculair verkoopweekend achter de rug hebben. We zagen ook dat de stijging verspreid zit over alle sectoren”, aldus topman Dominique Michel.

 

Gouden zaken voor elektro, mode en interieur

Het overzicht van Comeos leert dat elektrozaken een omzetstijging van 50% noteerden in vergelijking met 2015, in een aantal modewinkels liep de toename van de verkopen op tot 80% en de interieurwinkels noteerden tussen vrijdag en zondag zelfs een verdubbeling van hun verkoop. De opmars wordt bevestigd door Worldline, de uitbater van het elektronische betaalnetwerk. Dat telde op Black Friday maar liefst 6,3 miljoen kaartbetalingen, waarvan 1 miljoen na 18.30u.  Een jaar geleden bleef de aanwijzer nog staan op 5 miljoen kaartbetalingen.

 

Ook de pure onlinespelers hebben volgens Comeos een schitterend weekend achter de rug, met stijgingen die voorheen enkel op feestdagen merkbaar waren. “De toevloed van bezoekers online was in België zodanig groot dat bepaalde webshops zondagavond trager geladen werden”, zegt de organisatie.

 

Cyber Monday begint al op Black Friday

Voor volledige cijfers uit de Verenigde Staten, de bakermat van de koopjesdagen, is het nog te vroeg. Het wordt niettemin hoe dan ook uitkijken of de verschuiving van 2015 zich voortzet: toen daalde de omzet er op Black Friday voor het allereerst. De verkopen kwamen ‘slechts’ uit op 10,4 miljard dollar, tegenover 11,6 miljard in 2014.

 

Volgens Adobe lagen de verkopen in de ‘high street’ dit jaar 10% onder het niveau van vorig jaar, maar dat wordt gecompenseerd door de opmars van de online handel.  Het feest van de e-commerce begint er nu trouwens ook al op vrijdag. Nog volgens Adobe zou op Black Friday voor liefst 3,34 miljard dollar via pc, tablet of smartphone zijn besteld.
 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN