RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hello Customer op RetailDetail Night: “De klant moet centraal in de transformatie van retail”

icon
Algemeen29 november, 2016

“Retail is helemaal niet ten dode opgeschreven, integendeel.” Leslie Cottenje, CEO van Hello Customer. Op de RetailDetail Night tonen Hello Customer en M-Eye hoe een echt klant-gecentreerde aanpak de winkel nieuw leven inblaast.

 

De schrik voor ‘het einde’ moet eruit

In het voorprogramma Future of People op de RetailDetail Night 2016 staat de mens centraal. Net zoals dat altijd het geval moet zijn in retail, meent Leslie Cottenje. “Het is belangrijk dat we de schrik eruit krijgen dat retail overbodig wordt. Met een aantal cases kunnen we dat duidelijk weerleggen. Ok, het digitale neemt een groter deel van de retail in, maar naar een menselijke beleving is ook steeds meer vraag.”

De mens wordt zelfs steeds belangrijker, ziet Cottenje. Fysieke retail moet daarom meer servicegericht en minder productgericht worden. Maar als de mens centraler komt te staan in een wereld van digitalisatie, hoe moet dat dan? “Winkeliers denken na over hoe beleving terug te brengen, dat zie je overal. Het komt er dan op aan te durven innoveren: experimenteren en dingen uitproberen.”

Hello Customer is een softwareplatform voor customer experience en helpt die ideeën of nieuwe concepten te testen door constante feedback te verzamelen. “Wat wij doen, is permanent feedback verzamelen van klanten na een aankoop, ongeacht of dat nu in een webshop of in een winkel is geweest.”

 

Klantenfeedback wijst de weg

Voor de hele keten kan men zo te weten komen in welke winkel de beleving goed zit en wat succes heeft of niet. In het platform van Hello Customer wordt de feedback van klanten immers gekoppeld aan het CRM-systeem van retailers, waardoor je tot op individueel niveau de feedback kan opvolgen. 

Retailers kunnen dus ook zelf kiezen of ze de resultaten centraal laten opvolgen door de klantendienst of decentraal door bijvoorbeeld de winkels zelf. 

Bij e5 mode is het systeem alvast gekoppeld aan de klantenkaart. Van zodra iemand iets koopt met de klantenkaart, is dat een trigger en krijgt die klant vervolgens een mail met de vraag ‘Zou je onze winkel aanbevelen aan vrienden/familie?’.

Als klanten daarop antwoorden, krijgen ze een brede follow-upvraag waar ze zelf kunnen invullen wat ze dan zo goed of niet goed vonden. Leslie Cottenje: “Het gaat erom echt te luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. We willen ze niet in een bepaalde richting sturen.”

 

Hele beweging teweeg brengen

Momenteel gebeurt dat nog vooral via e-mails – omdat mail vandaag nog de meest aangewezen manier is om mensen te bereiken, ziet Cottenje – maar Hello Customer bekijkt ook andere digitale kanalen. 

Facebook Messenger en sms blijken veel potentieel te hebben om rechtstreekse klantenfeedback te verzamelen, en in de toekomst kunnen Whatsapp of iBeacon-technologie mogelijk ook. “Men is er nog niet altijd klaar voor, maar de consument evolueert snel.”

“Belangrijk is in ieder geval dat bedrijven het niet enkel als een tevredenheidsscore beschouwen, maar dat we een hele beweging teweegbrengen op alle lagen van het bedrijf. Het werkt pas echt als retailers beseffen dat de klant centraal moet komen te staan in de tranformatie die retail doormaakt.”

 

Klik hier om je in te schrijven voor de RetailDetail Night 2016 op 8 december. Wie zich inschrijft voor het voor het voorprogramma Future of People heeft aansluitend gratis toegang tot het hoofdprogramma.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN