RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GfK: “Wanneer gaat de Belgische consument eindelijk weer spenderen?”

icon
RetailDossier31 mei, 2012

Europese crisis ook voor Belgische consument

retail-Q1-2012

De index, die GfK Retail and Technology baseert op de som van alle non-foodmarkten die het onderzoeksbureau meet, bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar nog amper 97,1 – heel wat minder dan de 102,3 van een jaar eerder. Ook het consumentenvertrouwen zakte in de loop van het trimester verder weg en bereikte in februari zelfs het laagste punt sinds april 2009.

 

Schrale troost: België doet het daarmee nog steeds stukken beter dan Mediterraan Europa. Ook was er in maart een onverwachte heropleving te zien, onder invloed van een onverwachte toename van het bruto binnenlands product; een trend die zich hopelijk in het tweede kwartaal doorzet.

 

Technologie als lichtpunt

In ieder geval is technologie de redder van de dag. De verkoop van smartphones en tablets zette namelijk ook tijdens het eerste kwartaal zijn opmars voort, en het zijn zelfs bij uitstek deze productgroepen die de schade nog enigszins beperken, luidt het bij GfK. Wie investeert in een tablet, wil deze grote investering immers optimaal benutten door er ook nog accessoires allerhande bij te kopen.

 

Ook in de retailbeleving is de opkomst van nieuwe, mobiele technologieën duidelijk zichtbaar: de internetverkoop presteerde het afgelopen trimester een tweecijferige groei, voornamelijk te danken aan retailers die het online verkoopkanaal integreren in hun fysieke winkelpunten. Voor Wim Boesmans, business consultant Retail bij GfK, is dat “een duidelijk bewijs dat een multichannelaanpak wel degelijk vruchten afwerpt, zelfs in economisch moeilijke tijden”.

 

Al hebben niet alle elektronische snufjes evenveel geluk: gsm’s en laptops lijden immers onder het succes van hun meer geavanceerde tegenhangers en sleuren meteen de hele markt van consumentenelektronica met zich mee.

 

Het huishouden moet blijven draaien

Opvallend is wel dat groothuishoudelijk witgoed in het eerste kwartaal van 2012, in tegenstelling tot de algemene trend, zijn hoogste omzet behaalde sinds 2009. Vooral tijdens de solden werd een groei gerealiseerd.

 

Dankzij de kookhype blijft ook keukenapparatuur goed gespaard van de consumptiecrisis, met een groei van meer dan 10%. Voor de overige huishoudelijke categorieën houden de Belgen dan weer wel de vinger op de knip, al investeren we liever in een duurder, kwalitatief hoogstaand product dan in goedkopere alternatieven.

 

Consument gevoeligst voor hypes en koopjes

Op het gebied van mode valt uit de eerste observaties van GfK af te leiden dat ook in 2012 de ‘recessionista’ nog volop leeft. Dit fenomeen, waarbij de modieuze fashionista er een punt van eer van maakt om er hip uit te blijven zien voor minder geld, zorgt onder meer voor een significante groei in de verkoop van accessoires (+10%) en schoenen (bijvoorbeeld +14% voor damesschoenen) om de outfits up-to-date en gepersonaliseerd te houden.

 

Hoewel de Belgische consument duidelijk de vinger op de knip houdt, blijft hij dus erg trendgevoelig. Zijn tablet en nieuwe kookhobby geeft hij niet gauw op, maar waar bespaard kan worden, zal dat zeker gebeuren. Wie kan inspelen op de economische crisis doet met andere woorden goede zaken, voor de anderen zit er helaas niets anders op dan te blijven afwachten… tot de consument eindelijk weer durft te spenderen.

 

 

Het tweede Belgische GfK Retail Report is vanaf vandaag, 31 mei 2012, online te raadplegen op www.gfk-retailreports.be. U verneemt er ook meer over de groeiambities van het onderzoeksbureau binnen twee nieuwe branches: “Fashion” en “Toerisme”.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN