RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fairtrade groeit, met dank aan discounters

icon
Food21 februari, 2017

Voedingsproducten uit eerlijke handel beleefden in 2016 een opvallend sterk jaar. De opmerkelijke groei is voor een groot deel te danken aan het engagement van discountketens als Lidl, Aldi en Action. 

Koffie en bananen

Fairtradeproducten kenden in 2016 een groei van +23% in de Belgische foodretail, terwijl de totale foodmarkt met slechts 2% vooruitging. Zowel de penetratie als de aankoopfrequentie zijn gestegen. 64% van de Belgische gezinnen koopt nu minstens éénmaal per jaar een fairtradeproduct, zo blijkt uit recente cijfers van GfK in opdracht van Fairtrade Belgium.

 

De verkoop van fairtradekoffie nam toe met 13% in volume, dankzij een sterke stijging van de penetratie (+31%). Het volume fairtradebananen steeg met 25%, een groei die vooral te danken is aan het feit dat ze sinds 2016 verkrijgbaar zijn bij Aldi. Het marktaandeel van fairtradebananen bedraagt intussen zo’n 10%. “De grootste uitdaging is nu om meer zelfstandige supermarkten te overtuigen om fairtradebananen te verkopen”, weet market manager Bernard Buntinx van Fairtrade Belgium. Vooral bij ondernemers van Spar en Carrefour is er nog groeipotentieel.

 

Aldi en Action

De grootste stijging mat GfK voor fairtradechocolade: +47% in verkopen en zelfs +61% in penetratie. Dat is te danken aan een ruimere beschikbaarheid van de producten in de retail: niet enkel Aldi, maar ook Action verkoopt nu fairtradechocolade. Dat discounters overtuigd worden door het fairtradeverhaal is opmerkelijk. Ook Lidl was al een enthousiaste pleitbezorger van fairtrade. 

 

“Uiteraard worden retailers gedreven door economische motieven, maar ook het menselijk aspect speelt een doorslaggevende rol,” meent Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “De sterkste groeiers zijn doorgaans de bedrijven die er echt in geloven. Vaak zijn het mensen die zelf op het terrein zijn gaan kijken wat fairtrade concreet inhoudt”

 

Eerlijk smaakt beter

Dat ook consumenten gewonnen zijn voor fairtrade, blijkt uit onderzoek van de Louvain School of Management (UCL), de Université Libre de Bruxelles en de Universiteit van St Andrews (Schotland) over de impact van ethische eigenschappen van voedingsmerken op de smaakervaring. Consumenten bleken ethische producten als lekkerder te ervaren dan standaardproducten, ook al ging het in het onderzoek om identieke producten. De perceptie van een betere smaak leidde tot een grotere aankoopintentie en een hogere aanvaardbaar geachte prijs voor het product.

 

“Dit onderzoek bevestigt op wetenschappelijke wijze wat we op het terrein en in ons eigen marktonderzoek kunnen vaststellen”, zegt Lambert. “Hoewel de belangrijkste reden om fairtradeproducten te kopen ethisch van aard blijft, is het toch interessant om vast te stellen dat het voordeel voor de consument heel wat ruimer is. Het toont ook dat ethische of ecologische keurmerken een vrij groot aantal productpositioneringen kunnen ondersteunen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN