RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is Delhaize het belang van detail in de retail uit het oog verloren?

icon
RetailDossier27 juni, 2012

Carrefour bank vooruit

Dat Carrefour het heeft klaargespeeld om zich te herpakken na zo lang het kneusje van de klas te zijn geweest, is vooral te danken aan een terugkeer naar de ‘basics’. Hét grote pijnpunt waren de hypermarkten: het rad van de retail was gekeerd, vermits de klanten hun behoeftes kortbij huis konden vervullen en het de moeite niet meer vonden om de wagen te nemen naar één van die mastodonten.

 

Een ander probleem was echter dat de wet van de communicerende vaten niet meer werkte. De extra marge die non-food genereerde en die gebruikt werd om scherpe voedingsprijzen neer te kunnen zetten, werd de laatste jaren steevast gecounterd door ‘category killers’ als Decathlon, Media Markt of Standaard Boekhandel.

 

Buiten Frankrijk kunnen we intussen echter voorzichtig stellen dat bij de Carrefour Planets een kentering zichtbaar is. De Franse retailer heeft geluisterd naar zijn klanten, die allemaal ooit de ‘Boqueria’ van Barcelona bezochten en een soort overdekte markt wilden om gezellig in te kuieren. Ze wilden diverse leefwerelden, zoals Carrefour deed met een aparte Italiaanse hoek of sushi-afdeling en een uitgebreide vis- en versmarkt.

 

Ook bij kleine broer Carrefour Market is deze nieuwe aanpak merkbaar. Het resultaat lijkt alvast dat de klanten hun weg terug vinden. Het blijft echter afwachten of ze hun sterspeler Gerard Lavinay in dit kleine landje kunnen vasthouden, nu het brandt op het Franse thuisfront.

 

Discount vaste waarde

In tijden waarin de consument de broeksriem aantrekt, floreert de discount. De Duitsers doen het weer goed en nu blijkt dat ook zij aan hun winkelbeleving werken, krijgen ze meer en meer de allure van een buurtwinkel – zeker gezien de enorme winkelaantallen die de hard discounters al hebben in ons land. Dat expansie daardoor moeilijk wordt, lost Aldi op met grotere, comfortabelere winkels die een kans bieden op nieuwe klanten.

 

Ook in Halle genieten ze van de discount-revival. Hoe meer ze aangevallen worden op hun DNA, hoe beter ze zich daar in hun vel voelen. Dat Delhaize dichter bij de Colruyt-prijzen kruipt, maakt hen niet bang. Ook de fluctuerende prijzen per winkel – zodat wie in Brussel werkt daar een totaal ander prijzenplaatje krijgt dan thuis – lijken de consument niet te deren. Zeker dochter Spar Retail zit op ramkoers en lijkt klaar voor de toekomst.

 

Delhaize krijgt standje

Opvallend is wel dat Delhaize, dat net zo zijn best deed om haantje de voorste te worden, tot nu toe niet lijkt te worden beloond voor zijn inspanningen. De expansie draait op volle toeren, maar voorlopig zet zich dat niet om in cijfers. De omzet op vergelijkbare basis ging de laatste maanden van 2011 achteruit, en dat is een veeg teken. Toegegeven, de omzet gaat vooruit, maar met meer winkels komen misschien ook meer kosten?

 

Vragen stapelen zich op. Was de prijsstrategie de juiste keuze? Haken de oude klanten af? Met welke verwachtingen gaat de consument naar Delhaize? Die laatste vraag is de allerbelangrijkste, aangezien het in retail om de details draait. Quasi elke supermarktkenner wacht nu op een toelichting van de nieuwe – maar voor de buitenwereld nog onzichtbare – CEO Dirk Van den Berghe.

 

Terwijl Delhaize zijn imago richting Colruyt en de discounters bijspijkerde, concentreerde Carrefour zich op de ‘shopping experience’ in de winkels, waardoor zij net opschoven richting Delhaize. Misschien heeft Delhaize ongewild zelfs de discounters gepromoot door overal in de rekken te afficheren “goedkoper dan Aldi of Lidl”?

 

Ze zullen zich bij Delhaize in ieder geval wel aan het bezinnen zijn. Om te oogsten moet men immers eerst zaaien, en als Delhaize met al die extra winkels de machine op gang krijgt, zou dit zich in 2013 immers weleens kunnen vertalen in een mooie vooruitgang.

 

Besluit

We staan aan de vooravond van één van de boeiendste jaren in het foodlandschap. Delhaize heeft een nieuw managementteam, Carrefour komt met vernieuwde concepten en de Colruyt-groep, waar een verloren zoon (Frans Colruyt) terug is, heeft de batterijen opgeladen. Als deze drie groepen – die nota bene ongeveer 70 % van de markt voor zich nemen – samen met de Duitsers vooruit blijven gaan, kun je wel stellen dat er weinig overblijft.

 

Toch is er Ahold nog, dat hapje per hapje marktaandeel van hen wegvreet. We zien al dat de zes winkels die de Hollanders hier recent neerpootten succesvol zijn en stoppen zullen ze zeker niet, wel integendeel! Een jaar om te volgen dus, jaarlijks in het gedetailleerde rapport van Marketing Map én uiteraard dagelijks op RetailDetail.

 

21091bd

 

Jorg Snoeck

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN