RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Safeshops: “Belgische websites zijn niet misleidend"

icon
RetailDossier26 juli, 2012

Recht op afzien van aankoop blijft onvermeld

De feiten spreken deels voor zich: van de onderzochte 875 websites overtraden er 711 minstens één regel. Dingen die het vaakst werden verzwegen of foutief vermeld, zijn het aanrekenen van verzendingskosten en het recht op kosteloos afzien van aankoop. Meer dan de helft van de websites afficheerden dit recht – geldig tot veertien dagen na de bestelling – niet (goed).

 

Het ergst is de situatie bij online kredietverstrekkers: daar werden bijna àlle sites (op vier van de 93 na) als “misleidend” beoordeeld. Ook de buitenlandse websites gingen overigens frequent de mist in: zo waren er vorig jaar 107 klachten over (bijna allemaal Nederlandse) websites die illegaal concerttickets verkopen. In totaal stelde de Economische inspectie 8224 inbreuken vast, een spijtig nieuw record.

 

‘Kleine vergissingen, geen bewuste misleiding’

Marc Périn, voorzitter van sectororganisatie Safeshops, vindt dat de cijfers niet gedramatiseerd mogen worden. In bijna alle gevallen ging het om kleine vergissingen, die meteen werden rechtgezet. Van bewuste misleiding is volgens hem dan ook geen sprake: net als in alle andere sectoren is veruit de grootste groep welwillend, maar is het kluwen van wetgevingen op verschillende niveaus soms te moeilijk om volledig op de hoogte te kunnen zijn.

 

“Als sector zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid, en we nemen dan ook zelfregulerende initiatieven om alle webshops zo goed mogelijk in orde te krijgen en te houden”, zegt Périn nog. We hebben een voor België uniek systeem van certificaten, dat rekening houdt met het feit dat websites én wetgevingen continu veranderen. Ons kwaliteitslabel, dat nog heel wat strenger is dan de wettelijke bepalingen zelf,  moet immers om de twee jaar hernieuwd worden.”

 

De sector verwelkomt de actie wel, maar vindt dat er verkeerde nadrukken worden gelegd: “Uit de bevindingen van de FOD Economie kan niet linea recta de zwaarwichtigheid van de problemen afgeleid worden.” Bij één kleine vergetelheid is een site “niet in orde” – of in juridische termen “misleidend” – en komt de site in dezelfde categorie terecht als de enkelingen die écht van kwade wil zijn.

 

‘Wetgeving is te complex en te verouderd’

De wetgeving is gewoon heel erg ingewikkeld, vindt Périn: “Grotendeels bestaat die nog uit bepalingen uit de tijd van postorderbedrijven, die vaak praktisch niet toe te passen zijn op websites.” Bovendien zijn er in de EU 27 verschillende regels, plus dan nog eens de wetten die in de hele EU gelden.

 

“Een Nederlandse website die hier vermeldt dat de bedenktijd maar 7 dagen is, doet dat waarschijnlijk niet met kwaad opzet. Daar is dat zo, en over een getalletje kan je bij zo’n grote overzetting nu eenmaal makkelijk kijken.” Toch gelden uiteraard de Belgische wetten, dus ook als een website zoiets fout heeft aangeduid, heeft een Belgische consument uiteraard recht op 14 dagen bedenktijd.”

 

Wel heeft Périn nog een vraag voor de overheden: “Controle is zeer belangrijk en als iedereen die pakkans voelt, is dat op zich al een goede reden voor e-tailers om zich naar de regels te schikken. Daarbij is het wel belangrijk dat iedereen zich ook gelijk voor de wet voelt. Ik zou dan ook graag hebben dat de overheden niet enkel achter de kleine visjes aan gaan, maar ook achter grote reuzen die manifest weigeren om consumentenrechten te erkennen. Denk maar aan Apple, dat enkel tegen betaling de volle twee jaar garantie biedt, terwijl dat volgens onze wetgeving gratis moet.”

 

‘Regels volgen is ook eigenbelang’

Ook Unizo wijst op de verantwoordelijkheid van de wetgevende instanties: “de regels zijn complex en internationaal niet waterdicht.” Toch benadrukt de organisatie ook dat online retailers er zelf belang bij hebben dat ze alles goed doen: “Gebeurt dat niet, dan haakt de klant af.”

 

Test-Aankoop vindt dan weer dat gedupeerde klanten steeds moeten reageren: “Men kan dan best een aangetekende brief sturen naar het geografische adres en naar het elektronische adres kan men een mail sturen”, raadt Ivo Mechels aan. “Men moet natuurlijk de terugbetaling eisen van wat teveel is afgehaald. Men kan natuurlijk ook een klacht indienen bij de FOD Economie.”

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN