RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

icon
Algemeen19 december, 2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

“Draag zorg voor eigen buurt”

Naar aanleiding van een ranglijst van webshops waar Belgen het meest kopen publiceren vijf CEO’s van Belgische retail- en FMCG-bedrijven een open brief met een oproep om meer Belgisch te kopen.  In de rangschikking van vakblad Twinkle is de volledige top-5 immers buitenlands. Pas vanaf plaats zes staan een aantal Belgische ondernemingen, met name Vente Exclusive, Colruyt Group, Unigro en het tot voor kort Belgische Vanden Borre. Ze vertegenwoordigen slechts 20% van de omzet van de top 10, berekende Twinkle. 

 

“Van alle bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien”, stellen Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Luc Van Mol (ZEB), Bart Claes (JBC), Frans Colruyt (Colruyt Group) en Grete Remen (Damhert) in hun gezamenlijke brief.

 

Ze roepen daarom op om deze keer de kerstcadeautjes bewust te kopen “op Belgische sites van Belgische bedrijven, uiteraard aan een concurrentiële prijs”. “Wie bij Belgische webwinkels bestelt, draagt eigenlijk zorg voor zijn eigen buurt“, voegt Torfs in Het Nieuwsblad toe. “Je creëert tewerkstelling in België en het is nog ecologisch ook. Want de pakjes moeten niet uit Duitsland of Nederland komen.”

 

Ook buitenlandse ketens met Belgische verankering

Media Markt, op nummer drie in de e-commercetop van Twinkle, reageert echter meteen. De Belgische tak van de elektronicaketen gaat prat op zijn Belgische verankering, klinkt het. Elk pakje dat bij Mediamarkt.be wordt besteld, vertrekt vanuit Puurs in het voorziene logistieke platform voor online. Van het nationale assortiment bij Media Markt wordt ook 90% in België gekocht bij Belgische bedrijven met een Belgisch BTW-nummer, merkt de country manager op. Op het Belgisch resultaat worden bovendien alle belastingen hier betaald, voegt hij nog fijntjes toe.

 

Toch valt niet te ontkennen dat het wegvloeien van retailomzet naar het buitenland een doorn in het oog van de handelssector is. Handelsfederatie Comeos berekende dat vier miljard euro, goed voor bijna 54% van de online handelsomzet in België, naar het buitenland gaat. Ons land loopt zo een miljard euro aan btw-inkomsten en 13.739 jobs mis, aldus Comeos-woordvoerder Hans Cardyn in Het Nieuwsblad. Het buitenlandse aandeel blijft overigens jaarlijks stijgen. 

 

“Gebrek aan een historisch sterke Belgische e-commercespeler”

Vraag is echter of dat aan de consument of aan de ondernemers ligt. Een aantal jaren geleden klonk de vraag nog om meer fysiek te winkelen en niet alle omzet naar online concurrenten weg te laten vloeien. Nu de Belgische retailers op de omnichannelkar zijn gesprongen, richten ze hun pijlen op de concurrenten in het buitenland. Uit liefde voor het vaderland, welteverstaan. 

 

Dat de Belgische winkelstraten overspoeld werden met buitenlandse formules, hebben Belgische retailers ook nooit kunnen tegenhouden. Consumenten willen niet per se in het buitenland kopen, ze kopen gewoon waar hen dat het beste uitkomt; qua prijs, qua aanbod of qua gemak. Sven Degezelle ziet nog een andere oorzaak: “De e-commerce-achterstand op buurlanden wordt kleiner, met fantastische, innovatieve Belgische initiatieven, maar het gebrek aan een historisch sterke Belgische e-commercespeler met ‘full market place’-funtionaliteit, die andere Belgische spelers meetrekt, speelt België hier parten.”

 

Buitenlandse platformen ook populair bij Belgische retailers zelf

Die ‘full market place’ is er wel in Nederland, bij Bol.com, en heel wat Belgische retailers hebben hun weg er al naar gevonden. Zo ook de initiatiefnemers van de open brief: JBC verkoopt zijn kinderkleding al enkele jaren op het platform van Bol.com Plaza en ook Schoenen Torfs biedt er zijn accessoirecollecties aan. Liefst 2.000 Belgische bedrijven bieden hun producten aan via Bol.com, dat naar eigen zeggen in België naar eigen zeggen in ieder geval “gewoon btw” betaalt en ervoor zorgt “dat alles afgedragen wordt aan België wat afgedragen moet worden”.

 

JBC is met een beperkt assortiment ook nog op Zalando te vinden, schrijft De Standaard in een reactie op de open brief. Al moet opgemerkt worden dat de Belgische bedrijven dit ook kunnen doen om Nederlandse consumenten te bereiken, niet per se enkel om Belgen via buitenlandse platformen bij hen te laten kopen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN