RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe premiumsupermarkt Rob zijn service ook online waarmaakt

icon
Food1 februari, 2018

Verse gewichtsproducten en delicatessen online verkopen en thuisbezorgen, het vergt een specifieke aanpak. Met de hulp van PHPro maakt Rob The Gourmets’ Market het waar. Hoe, dat vertellen ze binnenkort op het RetailDetail Omnichannel Congress. 

 

Delicate producten

Eind september 2017 lanceerde delicatessensupermarkt Rob The Gourmets’ Market zijn eigen webshop. “We hadden al wel een wijnshop en een algemene marketingwebsite voor Rob, maar we hebben nu alles geïntegreerd op één website”, vertelt marketing- en e-commercemanager Caroline Van den Borre. Online biedt mooie kansen voor de retailer, want Rob heeft momenteel maar één winkel (in Woluwe) en verkoopt een zeer specifiek assortiment. “Klanten uit Antwerpen of Knokke bijvoorbeeld, zien het niet altijd zitten om elke week de verplaatsing te maken, terwijl ze wel vaker onze producten zouden willen kopen. Bovendien werken we aan een verjonging van ons cliënteel.”

 

De webshop verkoopt ongeveer 4000 referenties, maar in de loop van 2018 zullen er daar nog 2000 aan worden toegevoegd. Niet het complete winkelassortiment kan zomaar online worden geplaatst: “Het accent ligt op exclusiviteiten. Daarnaast moeten we rekening houden met de houdbaarheid, en met het delicate karakter van sommige producten. Bepaalde taarten bijvoorbeeld zijn te kwetsbaar om zomaar op te sturen.”

 

Producten per gewicht

Rob werd in dit project ondersteund door PHPro, een onderdeel van Xplore Group. Consultant Pieter Caluwaerts legt uit: “Wij begeleiden merken en retailers in het uittekenen van hun digitale pad. De webshop van Rob was voor ons geen typisch e-commerceproject, omdat food toch andere vereisten stelt dan mode of elektro, sectoren waarin we veel ervaring hebben.”

 

Eén van de uitdagingen zat in het feit dat Rob veel verse gewichtsproducten verkoopt op de website: vlees bijvoorbeeld, of fruit. Je weet niet vooraf hoeveel een appel weegt, of hoe dik precies de slager een steak afsnijdt. De klant moet wel vooraf betalen, maar pas na het klaarzetten van de bestelling weet Rob hoeveel de rekening exact bedraagt. Om dat probleem op te lossen, neemt de webshop een autorisatie op de betaalkaart en gaat het exacte bedrag pas later van de rekening. Het komt erop aan om voor elk product een evenwichtige inschatting te maken. Naast het technische aspect is een heldere communicatie naar de onlineshopper hierbij van groot belang.

 

“Andere foodspelers kennen dat probleem minder, omdat ze online vooral voorverpakte producten verkopen. Maar wij willen de uitzonderlijke service van onze fysieke winkel ook online aanbieden en we geven onze klanten dus de mogelijkheid om verse producten per stuk of per gewicht te bestellen. Net zoals je aan de toonbank in de winkel zou vragen om de kaas wat dunner of dikker af te snijden, bijvoorbeeld.”

 

Productinformatie verzamelen

Het volledige traject van de ontwikkeling nam ongeveer negen maanden in beslag. “Een normale duurtijd”, meent Caluwaerts. “We beginnen altijd met een grondige analyse. Na enkele weken starten we dan de ontwikkeling, waarbij we blijven analyseren en bijsturen.” De webshop opzetten was een hele klus voor de medewerkers bij Rob: “We dienden alle producten te documenteren: met foto’s, productomschrijvingen, ingrediënten, voedingswaarde, allergenen… Al die gegevens komen in een Product Information System. Dat hadden we nog niet. Je moet weten dat wij vaak werken met kleine, ambachtelijke producenten die nog niet allemaal 100% klaar zijn met de digitale evoluties, dus moesten we veel informatie zelf gaan verzamelen.” Alles moest dan ook nog eens in twee talen worden opgesteld.

 

Ook ordermanagement en logistiek betekenen een uitdaging, die complex is door de combinatie van verschillende productcategorieën met verschillende houdbaarheden, en in het feit dat het vaak om unieke producten gaat. Daarom is er één verantwoordelijke die de processen superviseert. Soms is een referentie net uitverkocht: “Dan bellen we de klant op om een alternatief voor te stellen.” Opnieuw een voorbeeld van de extra service die Rob ook online wil waarmaken.

 

Stijgende lijn

Klanten kunnen de producten aan huis laten leveren op een dag naar keuze, binnen drie tijdsloten (ochtend, middag of avond). Zo’n 70% kiest voor deze oplossing, de anderen komen hun bestelling afhalen in de winkel. “In het Brusselse bezorgen we met onze eigen chauffeurs, maar daarbuiten doen we beroep op een externe partner. Verse producten vervoeren we in een Efoodbox. Voorzichtigheid bleek een aandachtspunt: met een verpakking boeken of schoenen kan je gooien, maar met onze producten liever niet!”

 

Wat zijn, na enkele maanden, de eerste bevindingen? “De resultaten zijn bemoedigend. Ondanks ons wat ouder publiek en zonder veel communicatie zien we een mooie maandelijkse groei. We hadden een goede eindejaarsperiode en de stijgende lijn zet zich door.” Op basis van klantenfeedback werd intussen de zoekfunctie verbeterd en het herhalen van bestellingen mogelijk gemaakt. In de nabije toekomst wil Rob het onlineassortiment verder uitbreiden.

 

 

Meer weten over de onlineambities van Rob? Reserveer dan snel je plaats op het RetailDetail Omnichannel Congress op 1 maart. Dan kom je ook te weten welke retailer Juttu opvolgt als winnaar van de bpost Omnichannel Award. Klik hier voor meer informatie over het programma en om je in te schrijven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN