RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames

icon
Food7 februari, 2018

Bier wordt data bij AB InBev: de grootste brouwerijgroep ter wereld investeert via overnames sterk in big data. Ze wil alles te weten komen over bierdrinkers en hun drinkgewoontes, in de hoop zo te blijven groeien op de steeds sneller veranderende biermarkt.

 

Weissbeerger zet drank om in data

Zoals zowat alle grote multinationals zet AB InBev vandaag in op data. Vorige week nog kocht de brouwerijgroep Weissbeerger, een bedrijf dat meetapparatuur in cafés installeert. Onder de slogan “turning drinks into data” laat het AB InBev voortaan precies meten hoeveel bier waar en wanneer wordt verkocht, welke biersoorten in de smaak vallen en bij welk type klant naargelang van het soort café. 

 

“Dankzij Weissbeerger kunnen we de horeca-uitbaters waarmee we samenwerken beter ondersteunen en kunnen we nog beter inspelen op de veranderende behoeftes van de consument”, legt woordvoerder Peter Dercon uit aan De Tijd. Data is macht, begrijpen ze bij de bierproducent, zeker nu consumenten in een verzadigde markt op zoek gaan naar nieuwe alternatieven, zoals speciaalbieren. 

 

AB InBev kocht in 2016 al bierwebwinkel Hopt.be, waardoor het toegang kreeg tot het onlinekoopgedrag van bierliefhebbers. De biermagnaat heeft ook dergelijke bierwebshops in onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in het bezit. Zelfs in RateBeer, een van de grootste bierrecensiesites, heeft de brouwerij een minderheidsbelang.

 

Data- en innovatielaboratorium ZX Ventures

Al die databedrijven brengt AB InBev onder in ZX Ventures, het innovatielaboratorium van de Braziliaans-Belgische bierfabrikant. “ZX Ventures heeft toegang tot onderzoek en technologie van AB InBev. Het werkt ook samen met startups”, vertelt Decron. “We onderzoeken er mogelijkheden buiten onze klassieke domeinen.”

 

De aard van dat onderzoek maakt e-commercedirecteur Guilherme Lebelson meteen duidelijk: “De data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerceplatformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. We kunnen er onze producten doorlopend mee verbeteren, want data geven ons een inzicht in naar welke productsoort onze klanten op zoek zijn.”

 

De grote hoeveelheid data laat met andere woorden binnenshuis marktonderzoek toe en dat is nodig, aangezien de brouwerijreus in de verzadigde Westerse markten te kampen heeft met verscherpte concurrentie van speciaalbieren en zogeheten ‘craft brewers’, artisanale brouwerijen die snel en radicaal innoveren op de biermarkt. 

 

Concurrentie van artisanale brouwerijen

Ook kleinere brouwerijen van speciaalbieren brengt AB InBev daarom onder bij ZX Ventures: de brouwerij achter Tripel Karmeliet en Kwak behoort bijvoorbeeld tot de tientallen recente overnames. Slim datagebruik laat AB InBev toe om alvast sneller mee te innoveren: het kan trends vlug spotten via onder meer RateBeer, eventueel producten testen in de bierwebwinkels en de juiste locaties voor lanceringen bepalen dankzij Weissbeerger.

 

“Het is logisch dat AB InBev zich geworpen heeft in data”, besluit UGent-professor Erik Mannens in De Tijd.“Alle grote bedrijven doen het. Technologiebedrijven zoals Google en Microsoft zijn er groot mee geworden en ook steeds meer klassieke bedrijven leggen zich erop toe. Het is de ideale manier om inzichten op te doen en daarmee nieuwe markten te betreden of te groeien in verzadigde markten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN