RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aan de slag met ‘marketing automation’ op het Omnichannel Congress 2018

icon
Algemeen27 februari, 2018

Hoe kan je beginnen aan ‘marketing automation’? Hou vooral goed je doel voor ogen, tipt e-mailmarketingexpert Elise Breban van marketingdienstverlener Flexmail. Op het Omnichannel Congress hoor je hoe die Belisol aan een slimme mailflow hielp.

 

Tijd tot plaatsing bepaalt de communicatie bij Belisol

Specialist in ramen en deuren Belisol had het probleem dat het maar weinig kwalitatieve leads kreeg via e-mailmarketing: het bedrijf spendeerde veel tijd en geld aan het opbellen van potentiele klanten, vaak zonder duidelijk resultaat. Flexmail hielp door middel van marketingautomatisering meer kwalitatieve leads te krijgen en meer waardevolle klantcontacten op te bouwen.

 

Op de website van Belisol vinden (ver)bouwers verschillende tools, waaronder een budgetindicator waar ze snel kunnen berekenen hoeveel nieuwe ramen en deuren hen zouden kosten. Bij het invullen van die simulatie komen ook relevante gegevens aan bod, zoals de plaatsingsdatum en de locatie van de (potentiele) klant. Aan de hand van die data kan het bedrijf segmenteren en aangepaste contentmails versturen.

 

“Voor Belisol hebben we een flow uitgewerkt afhankelijk van de plaatsingsdatum en templates gemaakt voor de nieuwsbrieven”, vertelt Elise Breban van Flexmail. Die flow gaat dan over het scenario en hoe welke consument met welke content aangesproken dient te worden. “Door slim gebruik te maken van data, krijgt de consument de juiste boodschap op het juiste moment.”

 

Aan het opzetten van zo’n e-mailmarketingplan gaat natuurlijk een heel proces vooraf. Het start met het uitdenken van een strategie met de klant: het opzetten van een flow in Flexmail van de eerste trigger of startactie van de consument tot het uitwerken van templates en content voor de mailings. Bij Belisol is vooral de tijd tot de plaatsing gebruikt om de flow te bepalen: een mail ver van de plaatsingsdatum bevat vooral algemene info, terwijl dichterbij meer concrete tips worden aangereikt.

 

Kwaliteit van de database maakt het verschil

“Heel belangrijk is de kwaliteit van de database”, legt Elise Breban uit. Het begint al bij de contactfiche. Veel mensen ergeren zich bijvoorbeeld aan mails van boekingsorganisaties die reizen aanprijzen terwijl je al lang terug bent. Daarom is het belangrijk om dan aan de data toe te voegen of de conversie al gebeurd is, wat een goeie koppeling aan het CRM-systeem van de klant vraagt.

 

Hoe dan toch nog contact houden met de klant eenmaal de conversie achter de rug is? Achteraf om een review vragen of een korte enquête in de vorm van een mail met één duidelijke call-to-action is een goeie methode, ziet Breban. Ook testimonials werken vaak, net als het bezorgen van extra content. “Linken naar artikels op je blog of site houdt het gesprek met de consument in stand”, aldus de mailmarketeer.

 

Stuur in ieder geval diverse gepersonaliseerde mails, want “een algemeen mailtje naar alle contacten werkt niet meer”. Data is heel belangrijk om te zorgen dat die personalisatie kan (“we zien bij gepersonaliseerde mails een veel hogere klik- en openratio”) en dat je de juiste doelgroep bereikt. 

 

Met alle informatie kan je iets

Breban: “Een flow kan heel eenvoudig beginnen, maar kan ook complex en sterk verfijnd zijn, naargelang de strategie en de behoefte van het bedrijf. Het is daarom belangrijk om het doel goed voor ogen te houden.”

 

Een mail met de oproep om een formulier in te vullen, kan bijvoorbeeld al minstens vier verschillende vervolgsporen kennen: “Klikken mensen het open of niet? En indien wel, vullen ze het formulier in of niet? Ook als ze het formulier niet invullen, kan je daar iets mee. Je kan ze bijvoorbeeld een reminder sturen.” Het komt er dus op aan de fiche van de contacten te blijven bijwerken. Ook die informatie wordt eraan toegevoegd en steeds geactualiseerd.

 

Flexmail is een bedrijf dat gespecialiseerd is in high-level marketingservices zoals marketingautomatisering. Op het Omnichannel Congress op 1 maart wil het de sterkte van ‘marketing automation’ aantonen, een techniek die resulteert in een hogere conversiegraad. Laatste kans om erbij te zijn: schrijf je hier nog snel in!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN