RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe CEO Mestdagh werkt aan strategisch transformatieplan

icon
Food5 maart, 2018

Sinds vorige week staat Guillaume Beuscart aan het roer van supermarktgroep Mestdagh. De nieuwe topman moet de retailer uit de rode cijfers halen: nog dit kwartaal komt een nieuw strategisch plan op tafel te liggen.

 

Samenwerking met Carrefour in vraag

Oprichters Eric en John Mestdagh laten de dagelijkse operationele leiding over aan Beuscart om zich toe te leggen op de meer strategische beslissingen. De grote vragen die zich stellen, zijn hoe Mestdagh zich kan aanpassen aan de veranderende macro-economische realiteit enerzijds en de toekomst van de samenwerking met Carrefour anderzijds.

 

Het is nog niet zeker dat de Mestdagh-supermarkten onder de Carrefour-vlag blijven varen, geven de broers Mestdagh te kennen aan L’Echo. Eind 2020 loopt het contract met Carrefour af en dan wordt het de vraag hoe Mestdagh zich nog in de strategie van Carrefour kan inschrijven. Na twintig jaar samenwerking zou dat een pijnlijke breuk worden, “maar om te trouwen moet je met twee zijn”. “We gaan daarom de positie van Carrefour bestuderen en zullen zien in hoeverre we ons lokaal project kunnen inschrijven in het globale project van Carrefour”, klinkt het.

 

Mestdagh “niet op spoed, wel in slechte gezondheid”

Nieuwkomer Beuscart stond eerder aan het hoofd van de winkels van Press Shop en Relay. Bij Mestdagh wil hij zijn ervaringen met technologie en korte keten naar de foodsector vertalen. De groep blijft daarbij in eerste instantie focussen op het lokale en op beleving, eerder dan op geografische expansie. Zo bekijkt de supermarktgroep zijn marktaandeel bewust lokaal en niet op nationaal niveau, terwijl het als DNA beschouwt dat de klant in de winkels “een echte smaak-, geur- en beeldervaring” beleeft. Geografisch blijft Charleroi de historische kern van het Mestdagh-rijk, waarna Brabant en Luik volgden. In Brussel begint de groep vandaag een merkbare aanwezigheid te krijgen.

 

Toch gaat het niet goed met de supermarktonderneming: ook 2017 eindigde Mestdagh nog in het rood. “We liggen niet op spoed, maar Mestdagh verkeert niet in goede gezondheid”, geeft Eric Mestdagh toe. De omzet van de 83 winkels bleef in 2017 stabiel rond de 700 miljoen euro.

 

Assortiment en kernwaarden worden herbekeken

Tegen het einde van het eerste trimester wil Beuscart een strategisch transformatieplan voor een termijn van twee à drie jaar klaar hebben. Dat moet het bedrijf weer op de rails zetten. Ook het assortiment zal sowieso worden herzien. Pistes die al op tafel liggen, zijn een focus op de traiteurdienst en meer bio in het aanbod. Beuscart: “Mestdagh heeft zich gevormd rond de slagerij-afdeling, maar in Belgie daalt de vleesconsumptie jaarlijks met 5%. Er is daarentegen meer vraag naar bereide maaltijden.”

 

Eén ding is zeker, de familie-onderneming wil na 118 jaar bestaan niet zomaar de handdoek in de ring gooien. Mestdagh heeft in heel zijn geschiedenis al grote veranderingen meegemaakt en zal er nog meemaken, meent de nieuwe topman. Dat is volgens hem ook net de kracht van familiebedrijven: ze hebben een langetermijnvisie en kennis van het verleden. “De supermarkt zal blijven bestaan, maar de beroepen, de producten en assortimenten zullen evolueren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN