RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het einde van de retailmedewerker

icon
Algemeen20 maart, 2018

Voor het eerst kunnen we met zekerheid stellen dat de toekomst van werk echt bepaald wordt door futuristische evenementen. Mensen zullen net zo veelzijdig moeten worden als AI-technologieën en blockchain-applicaties. Ben je klaar?

 

Mensen integreren met robots

We zullen steeds complexere robotica meemaken: niet alleen in de productie (zoals de Sewbot die het werk doet van meer dan tien werknemers), maar ook in de winkels (als geautomatiseerde kassa’s, gastheren en bevoorradingstools). De medewerker van de toekomst moet in staat zijn om te communiceren met al deze nieuwe technologieën, wat gemakkelijk zou zijn voor jongeren die in dit tijdperk zijn geboren. Naarmate deze opwindende toekomst nadert, zal het reguliere personeelsbestand opnieuw moeten worden opgeleid, getraind en aangepast aan deze nieuwe technologieën. Het zullen niet de robots zijn die met ons, mensen, gaan integreren, maar andersom.

 

Denk maar aan de gevolgen op wereldschaal als iets zo triviaal als een volledig geautomatiseerde sewbot zou worden geïntroduceerd. Deze robotmedewerker zou sneller en nauwkeuriger werken dan mensen en kan tussen verschillende ontwerpen schakelen met een simpele druk op de knop. Dit alles zou een daling betekenen van de kosten voor menselijk kapitaal (productie) en een toename van technische investeringen. Er is nood aan ingenieurs voor onderhoud en hoog opgeleide profielen zoals PLC-programmeurs. Dit kan een verschuiving van de productie betekenen naar het Europese vasteland. Productiefaciliteiten zullen later worden geïntegreerd in magazijnen (ook geautomatiseerd) waar miljoenen producten kunnen worden opgeslagen, gevolgd en geleverd met behulp van blockchain-technologie.

 

Nood aan energie

Hetzelfde geldt voor winkelketens die brillen en gehoorapparaten verkopen. Recente ontwikkelingen in biotech hebben het mogelijk gemaakt om deze functies daadwerkelijk te herstellen wanneer ze beschadigd zijn, door kleine moleculen in te brengen die geprogrammeerd zijn om beschadigde cellen te repareren.

 

Landen als Marokko hebben een open blik op deze ontwikkelingen en ze begrijpen dat het geld in de toekomst niet zal komen van het produceren van kleding voor grote modemerken. In plaats daarvan kijken ze vooruit en maken ze grote investeringen in enorme zonneparken om energie uit de zon te oogsten. Dat is slim, als je begrijpt dat onze behoefte aan energie de komende jaren meer dan verdubbelt. Technologieën als blockchain en robotica vereisen inderdaad veel van geavanceerd computergebruik, dat enorme hoeveelheden energie nodig heeft. Dit is een van die momenten in de geschiedenis waarin we grote stappen zien in futuristische technologieën zonder dat een oorlog ons daartoe dwingt.

 

Hoe zit het met ons, mensen?

De meeste banen die we vandaag kennen, zijn over enkele decennia verdwenen. We zullen terugkijken naar onze eigen banen (als we dankzij biotech-innovaties ouder worden dan 100 jaar) zoals we vandaag naar de telegraaf kijken. Of zelfs naar de smid. Maar deze keer zullen dingen intrusiever zijn, omdat technologieën zoals AI en blockchain in staat zijn om bibliothecarissen, reisagenten, bankiers, taxichauffeurs te laten uitsterven.

 

Het lijkt erop dat de toekomst gerobotiseerd, geautomatiseerd, gedigitaliseerd en opgenomen is in één grote hyperledger die nooit liegt en al onze transacties regelt.

 

Dus wat nu?

Kijkend naar de detailhandel is het niet allemaal slecht nieuws, als we bereid zijn om te accepteren dat retailers minder werknemers nodig hebben, die met bijna onbeperkte flexibiliteit kunnen worden ingezet en die vertrouwd zijn met al deze nieuwe technologieën. En bovenal een dienst leveren aan mensen die op zoek zijn naar een doel en betekenis in een digitaliserende wereld.

 

Vaak hoor ik mensen zeggen dat verandering maar langzaam komt als we het hebben over de toekomst van werk. Maar is dat zo? Ik geloof dat deze mensen wakker moeten worden en moeten begrijpen dat de toekomst van werk niet langer betekent dat je ‘vanuit je huis kunt werken’ … Hoe ouderwets! Wees mee, mensen! We staan ​​op het punt om Mars te koloniseren en asteroïden te ontginnen voor hun goud en diamanten. Robots worden zo levensecht dat ze explosief groeien in militaire toepassingen en de seksindustrie. Over het koloniseren van Mars gesproken, ooit afgevraagd waarom particuliere bedrijven racen om daar als eerste te komen? Omdat iedereen weet dat er over 50 jaar simpelweg teveel mensen op deze kleine planeet zullen zijn. Deze technologieën zullen ons dwingen om op zoek te gaan naar andere plaatsen die we thuis kunnen noemen.

 

Retailscholen

De toekomst van werk zal gaan over interactie met AI-robotmedewerkers of interactie met klanten via blockchain-applicaties die slimme contracten uitvoeren. Eén persoon is ook niet langer gekoppeld aan één bedrijf of één baan. Als we het als mensen willen maken in een gerobotiseerde wereld, kunnen we er beter voor zorgen dat we net zo veelzijdig worden als deze technologieën. Eén ding dat we nog voor onszelf hebben, is onze geschiedenis, terugkijkend op waar we vandaan komen. Nostalgie en een diepere band met het merk van een retailer en zijn verhaal is goud waard! Als het ooit een goed moment was om retailspecifieke scholen te hebben, dan is de tijd nu rijp!

 

Om de noodzakelijke vaardigheden aan te leren is tijd nodig en een medewerker moet meerdere rollen kunnen uitvoeren. We moeten ook leren hoe flexibiliteit een positieve zaak kan zijn, door in te zetten op technologie die ons kan helpen beslissen wanneer we welke taken willen uitvoeren. Werkgevers staan voor de uitdaging olm al deze zaken te implementeren, wat enorme investeringen in softwaretools met zich meebrengt.

 

Laten we hopen dat Skynet het uiteindelijk niet overneemt : -)

 

Peter Van Ostaeyen

Business Consultant SD Worx & Blockchain Ondernemer

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN