RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jorg Snoeck (RetailDetail): “Het congres wordt top. Waar vind je meer dan 200 CEO’s op een Belgisch event?”

icon
Algemeen5 april, 2018

Van een retailblog is RetailDetail uitgegroeid tot leidend netwerk- en communicatieplatform voor iedereen die ‘mee’ wil blijven in de sector. Oprichter Jorg Snoeck vertelt op het RetailDetail Congress wat de toekomst van retail in pacht houdt. 

 

Het zijn turbulente tijden geweest, niet alleen in de retailsector maar ook bij RetailDetail zelf. Er is een nieuwe CEO en nieuwe structuur?

J.S.: “Ja net zoals onze geliefkoosde sector veranderingen doormaakt, hebben wij ook het nodige tumult doorgemaakt. Maar het was louterend, ik voel me bevrijd. Op den duur loop je als ondernemer het risico verdoofd te geraken wanneer een organisatie vast komt te zitten in ongunstige structuren en drijf je weg van je bestaansrecht of ‘core business’. Als je niet oplet, raak je verlamd. Het schip verloor zijn koers.

Dankzij mijn netwerk heb ik het roer gelukkig weer volledig kunnen overnemen. Vervolgens ben ik voor de spiegel gaan staan en me voorgenomen me bezig te houden met zaken die me echt energie geven. De komst van Peter Somers was dan ook een geschenk uit de hemel, vermits hij moeiteloos de zaken oplost die ik minder graag en dus ook minder goed doe.

 

Al sinds de eerste dag met hem aan het stuur, draaien we als nooit tevoren. De kern van het bedrijf is sterk en onze positie in de markt uniek. Ikzelf sta terug in mijn kracht en kan volop nieuwe zaken ontwikkelen.”

 

Wat voor nieuwe zaken zijn zoal in ontwikkeling?

J.S.: “Allemaal creatieve dingen! Ik sta constant op scherp wat betreft de ontwikkelingen in retail. Dit heeft geleid tot het boek The Future of Shopping, dat ik samen met mijn ‘partner in crime’ Pauline Neerman geschreven heb. Het boek is ondertussen genomineerd als Managementboek van het jaar in de Benelux. Daar word je stil van…

Projecten zoals het boek kaderen in mijn persoonlijke ‘purpose’, namelijk het vergroten van het gemeenschappelijk brein in de sectoren van Retail en FMCG. Het is een missie die zich vertaalt in onder andere keynote-lezingen, RetailHunt-rondleidingen, interviews, het activeren van netwerken, input geven voor ons kenniscentrum en boeken schrijven.

 

Elke dag hebben we op kantoor de afspraak dat ik één idee lanceer, waar we dan mee aan de slag gaan. Ik merk dat dit waardevol is voor Peter en ons team.”

 

Ben je dan veel in het buitenland om nieuwe inzichten binnen te brengen?

J.S.: “Klopt, ik breng als het ware de buitenwereld naar binnen. Ik ga op zoek naar voorbeelden die tastbaar zijn, zodat ik ze te berde kan brengen tijdens de RetailHunts. Zo brengen we die retailtours, waar nogal wat wildgroei aan is, naar een hoger niveau, net zoals we met onze evenementen en workshops hebben gedaan. 

Van 6 tot 8 juni doen we bijvoorbeeld een RetailHunt in Bologna en in oktober gaan we zelfs een RetailHunt in China doen. Ik krijg daar veel steun vanuit mijn netwerk. Ter plaatse kan ik ook weer interviews afnemen voor RetailDetail, zodat de kennis en inzichten zich nog verder verspreidt over iedereen in de sector.”

 

Kan je wat meer vertellen over die RetailHunts?

J.S.: “Oh, we hebben Kopenhagen, Berlijn, Antwerpen, New York, Barcelona en nu recent China en Bologna. Bologna is specifiek een food-hoofdstad: Eataly heeft daar onder meer een tempel van liefst 100.000 m² neergepoot en ze hebben daar een universiteit van de voeding, supercool! 

Ook maak ik de verbinding tussen een versmarkt van detailhandels en een megasupermarkt die er dit jaar is opengegaan. Je ziet er letterlijk hoe supermarkten naar foodtempels moeten evolueren. Die  evolutie richting ‘blurring’ zorgt niet alleen voor de interesse van retailers, maar ook van foodservicebedrijven. De CEO’s van Colmar en Lunch Garden hebben bijvoorbeeld al ingetekend.

Ik verzeker je, voordat we een RetailHunt lanceren, steken daar ontiegelijk veel uren voorbereiding in. Het leuke is bovendien dat ik dit kan combineren met plaatselijke interviews en ter plaatse keynotes ga bekijken, zodat we het kaf van het koren kunnen scheiden en ze op één van onze evenementen kunnen brengen. Kwaliteit primeert, in alles wat we doen!”

 

Evenementen, het woord is gevallen: op 26 april is er weer het jaarlijkse RetailDetail Congress. Zit er nog meer in de pijplijn?

J.S.: “Ondertussen hebben we een serieuze trackrecord opgebouwd. Onze evenementen zoals het Omnichannel Congress, RetailDetail Congress en de RetailDetail Day en Nights zijn ondertussen vaste waarden. De eerstvolgende is inderdaad ons RetailDetail Congress, waar ik voor het eerst zelf op het podium kruip, naast kleppers Frans Colruyt (Colruyt), Luc Van Mol (ZEB) en Erwin Van Osta (Hubo). Daarna hebben we nog een panelgesprek met Anja Maes (FNG), Carla Velghe (Hema) en Helen Willems (Di). Dit gaat vonken geven!”

 

Is er een speciale formule waardoor die evenementen zo succesvol zijn?

J.S.: “We hebben een gigantisch netwerk, maar je moet ook constant naar verbinding en vernieuwing zoeken. Dit kan enkel als er mensen met dezelfde passie voor je werken. Zelf blijf ik versteld staan dat bijvoorbeeld ook de drukbezette CEO’s van retail- en FMCG-organisaties de weg blijven vinden naar onze workshops en evenementen. 

Ik tel nu al meer dan 200 CEO’s op het RetailDetail Congress op 26 april. Het congres wordt echt top. Waar vind je nog meer dan 200 CE0’s op een Belgisch event? Het zal de authenticiteit en de passie zijn die ons verbindt. Dit kan je niet faken. Ik krijg gigantisch veel terug van het netwerk.

 

Het bewijs staat de 26e april op het podium. Ook onze evenementen later dit jaar zijn al goed gevuld. Voor je zit een dankbaar mens…”

 

Ontdek de Future of Shopping op het RetailDetail Congress op 26 april uit de mond van Jorg Snoeck, Erwin Van Osta (Hubo), Frans Colruyt (Colruyt) en veel meer topspelers uit de Belgische retail. Klik hier voor inschrijvingen en meer informatie.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN