RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe herstructurering op komst bij Makro?

icon
Food3 mei, 2018

De Duitse Metro-groep, de holding achter Makro en Metro, blijft in België miljoenen verlies lijden: vorig boekjaar droegen de ketens een verlies over van 195 miljoen euro. De vakbonden vrezen dan ook voor een nieuwe herstructurering.

 

Omzet daalt, verliezen blijven opstapelen

Metro België droeg aan het eind van zijn gebroken boekjaar, dat afliep in september, een verlies van liefst 195 miljoen euro over, schrijft De Tijd. Hoewel het bedrijfsverlies er vorig jaar van 105,2 miljoen euro zakte tot 52,9 miljoen euro, blijven de verliezen zich dus opstapelen. 

 

Ondertussen kreeg ook de omzet klappen: groothandelsketen Metro en cash&carry-keten Makro zagen in België de omzet dalen van 961 naar 846 miljoen euro (-12%). Die daling is deels te verklaren doordat Makro haar eigen elektronicaverkoop afstond aan Media Markt, dat er nu shop-in-shops heeft, maar er komen ook gewoonweg minder bezoekers over de vloer. De groep kampt als grote bigboxretailer – nog steeds volgens de zakenkrant – met dezelfde problemen als Carrefour in ons land.

 

Investeringen en nieuwe winkelopening voor Metro

Nochtans gelooft men in het Duitse hoofdkantoor nog wel in de Belgische activiteiten: bij groothandel Metro zou het beter gaan dan bij Makro, want de groep plant nog nieuwe vestigingen van Metro te openen. Nog dit jaar moet aan de kust een nieuwe groothandel de deuren openen, waarna nog meer winkelopeningen en zelfs overnames tot de mogelijkheden behoren. Eerder nam Metro al horecagroothandelsdienst Pro à Pro van Colruyt Group over. In 2016 pompte de groep 115 miljoen euro in de Belgische activiteiten, in 2017 nog eens 50 miljoen euro en dit jaar zou er al 40 miljoen euro in Makro zijn geïnjecteerd. Daar zou nog 10 miljoen euro bij kunnen komen in de loop van het jaar.

 

De vakbonden vrezen niettemin een nieuwe herstructurering: het gaat inderdaad niet goed, bevestigen zowel LBC als ACLVB. Nog voor juni verwachten de medewerkers nieuwe maatregelen, al betwijfelen ze dat verdere ontslagen haalbaar zijn. “Nieuw jobverlies is niet haalbaar, de winkels draaien op een minimumcapaciteit”, aldus Leen Van Lierde van vakbond ACLVB. Er wordt dus vooral een koerswijziging verwacht, waarbij nieuwe afdelingen verkocht of gesloten worden. Volgens het jaarverslag komen er alvast nieuwe aanpassingen aan het assortiment en zal de organisatiestructuur nog verder vereenvoudigen.

 

Nieuwe herstructurering op komst?

“Het is heel moeilijk om te weten welke richting het zal uitgaan. De grote vraag is hoeveel tijd de Belgische directie nog krijgt vanuit Duitsland. Het is bang afwachten”, zegt Myriam Nevelsteen van vakbond LBC aan de Gazet van Antwerpen. Recent zou de vestiging van Makro in Deurne volgens Nevelsteen al zijn omgevormd tot een soort laboratorium, waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe manieren om de producten te presenteren. “Binnenkort kunnen we meer zeggen over onze strategie”, klinkt het alvast bij Makro zelf.

 

In de afgelopen jaren zijn bij de Belgische afdeling al 870 jobs verdwenen: in 2014 vielen bij een eerste ontslagronde 370 ontslagen, in 2016 worden nog eens 500 banen geschrapt. Vandaag werken nog zo’n 1.900 mensen bij Makro, groothandelsketen Metro telt meer dan 500 medewerkers. Het gezamenlijke hoofdkantoor stelt 315 mensen tewerk.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN