RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shoppermarketing is van strategisch belang voor Coca-Cola

icon
Food7 juni, 2018

Volgens frisdrankenproducent Coca-Cola is een stevig onderbouwde trade- en shoppermarketingaanpak van essentieel belang om te winnen op het moment van de waarheid, in de winkel.

 

Lange termijnvisie

“Shoppermarketing is niet tactisch, het is strategisch”, zegt categorydevelopmentdirector Bart Pelgrims: “Waar het om gaat, is dat je een strategisch plan bouwt om shoppers te converteren tot kopers, om ze meer en vaker te laten kopen. Dat plan ga je dan vertalen naar verschillende touchpoints in de ‘path-to-purchase’. Bij Coca-Cola vertrekken we vanuit een lange termijnvisie op de categorie. Ad hoc beslissen om even een display te plaatsen, dat doen we niet.”

 

De aanpak bij de drankenfabrikant is steeds met data onderbouwd, benadrukt hij. “We analyseren de shopper: zijn gedrag, noden en verwachtingen. We brengen de verschillende touchpoints in kaart: waar kunnen we de shoppers bereiken? Hoe gaan we hen activeren? Dat doen we niet zomaar met een foto op een affiche. We ontwikkelen een volledig shopperactivatieplan.”

 

Vijf stappen

Telkens volgt de frisdrankproducent daarbij dezelfde vijfstappenmethodiek. “Eerst gaan we de opportuniteit definiëren. Dan bepalen we de strategie. Vervolgens kijken we naar de concrete mogelijkheden. In de winkels is daarna de uitvoering van groot belang – zoals je weet hebben wij een grote field-organisatie op het terrein die zorgt voor een excellente executie. Tot slot leggen we vast wat ze gaan meten we en hoe we gaan bijsturen. Tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress tonen we enkele concrete voorbeelden hoe we dit aanpakken.”

 

Essentieel

Bij Coca-Cola vallen shoppermarketing en categorydevelopment onder de afdeling operational marketing. In het shoppermarketingteam van Dieter Van Duynslaeger werkt een vijftiental mensen, het categorydevelopmentteam van Bart Pelgrims is acht medewerkers sterk. Het toont aan hoeveel belang de frisdrankproducent hecht aan trade- en shoppermarketing: “Dit is voor ons echt essentieel!”

 

Pelgrims en Van Duynslaeger vertellen op 12 juni hoe Coca-Cola zich organiseert om te winnen op de winkelvloer, tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt in Living Tomorrow in Vilvoorde. De laatste tickets kan je hier bestellen. Het wordt een kennis- en netwerkevent om niet te missen!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nieuwe CEO wijzigt directiecomité Delhaize

    Alexandros Boussis, die vanaf januari de leiding neemt bij supermarktketen Delhaize in België en Luxemburg, kondigt wijzigingen aan in de samenstelling van het directiecomité.

  • icon
    Food19 december, 2025
    EU geeft overname van Délifrance door Vandemoortele groen licht

    De Europese Commissie heeft de overname van Délifrance door Vandemoortele goedgekeurd. Daarmee is al één belemmering uit de weg geruimd voor de creatie van een speler van 2,4 miljard euro in de markt voor diepvriesbakkerijproducten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN