RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Met trustbox B2C brengt GS1 productinformatie digitaal van producent naar consument

icon
RetailDossier12 maart, 2013

Coupon Data Pool maakt bonnetjes eenvoudiger

Nu de samenwerking met HighCo een feit is, kan GS1 de Coupon Data Pool (CDP) eindelijk uitrollen en zo de rompslomp bij het verwerken van coupons tegengaan. In die CDP wordt namelijk alle informatie met betrekking tot het product en de coupon samengebracht, wat meteen zorgt voor een snellere en efficiëntere verwerking.

 

De kassierster zal voortaan geen visuele controle meer moeten uitvoeren, omdat alles automatisch wordt geregistreerd. De informatie die zich in de CDP bevindt, is bovendien uit eerste hand ingevoerd door de fabrikanten zelf, wat de betrouwbaarheid ervan maximaliseert.

 

Pilootfase bij Delhaize en Carrefour

GS1 kreeg van zowel Delhaize als Carrefour de volledige medewerking om het nieuwe systeem uit te testen: Carrefour startte al ruim een jaar geleden met een pilootproject in het filiaal van Tervuren en is zo goed als klaar voor het uitrollen van het systeem. Delhaize voert op dit moment de noodzakelijke informatica-aanpassingen door en zal later dit jaar starten met een tweede pilootproject.

 

Op 1 september wordt de nieuwe standaard nationaal gelanceerd: concreet betekent dit dat bestaande streepjescodes vervangen worden door de nieuwe GS1 DataBar, die meer mogelijkheden biedt en meer informatie bevat dan de streepjescode die in het verleden werd gebruikt.

 

Een overgangsfase van een jaar moet er dan voor zorgen dat niet-gepersonaliseerde kortingsbonnen met oude streepjescode nog tot 31 augustus 2014 kunnen worden gebruikt. Daarna wordt definitief van het oude systeem afgestapt.

 

Eerste digitale kortingbon in de maak

GS1 en HighCo hebben niet alleen hard gewerkt aan de Coupon Data Pool, ze zijn ook in volle pilootfase voor de ontwikkeling van de standaard voor de eerste digitale kortingsbon. Er werd al lang uitgekeken naar een gedematerialiseerde bon, maar pas nu gaf de overheid groen licht om naast de aloude papieren kortingsbon (die trouwens geldt als juridisch bewijs van de toegekende korting) ook een digitale bon te lanceren. De eerste digitale kortingsbon zou nog dit jaar een feit moeten zijn.

 

Het paradepaardje: de trustbox B2C

Een nieuwe verordening over etikettering vanwege de Europese instanties bepaalt niet alleen dat de informatie op etiketten vanaf december 2014 een pak leesbaarder moet worden, maar verplicht daarnaast dat voor online aankopen alle informatie over producten digitaal ter beschikking moet gesteld worden van de consument. Naast ingrediënten en het land van oorsprong moet vanaf dan ook de aanwezigheid van allergene stoffen binnen handbereik van de consument liggen.

 

Met deze nieuwe verordening in het achterhoofd ging GS1 overleggen met instanties als Comeos, Fevia en BABM (Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten) met de bedoeling een systeem uit te bouwen dat zou toelaten data gemakkelijk van bij distributeurs tot bij consumenten te krijgen.

 

Scanapplicatie moet vertrouwen in voedsel herstellen

Het resultaat van dat overleg is de gloednieuwe trustbox B2C, een gebruiksvriendelijke mobiele scanapplicatie die ervoor zorgt dat de consument na het scannen van de streepjescode meteen over alle relevante productinformatie beschikt. Met de recente problemen in de voedingsindustrie, is nog maar eens duidelijk geworden dat de consument de vragende partij is om zoveel mogelijk informatie te krijgen over de producten die hij aankoopt.

 

De informatie wordt rechtstreeks door de fabrikanten ingevoerd en gevalideerd en is dus in principe niet alleen volledig, maar ook honderd procent betrouwbaar. Het nieuwe systeem gaat zelfs zover dat een klant in de applicatie kan vermelden of hij allergisch is voor bepaalde stoffen. Bij het scannen van de streepjescode krijgt hij dan meteen alle informatie over allergenen en weet hij dus ook meteen of hij het betrokken product al dan niet in zijn winkelmandje mag opnemen.

 

Huiswerk voor fabrikanten

Met dit nieuwe systeem zet GS1 voor het eerst de stap naar een B2C-omgeving, een spannend en ambitieus plan tegelijkertijd, vertelt CEO Jan Somers. “Trustbox B2C is A Box Full of Trust en een leuke, moderne manier om informatie ter beschikking te stellen van de consumenten” aldus Somers.

 

Bij de lancering van trustbox B2C, op 12 maart, weten fabrikanten meteen wat hen te doen staat: ze kunnen gratis alle informatie over hun producten opladen, zodat ze de consument de mogelijkheid geven om snel over productinformatie te beschikken. Vanaf december 2014 gaat de nieuwe verordening van kracht en zal duidelijke en uitgebreide productinformatie zowel op etiket als digitaal verplicht zijn.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN