RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Neemt de impact van wijnfestivals af?

icon
Food14 september, 2018

Steeds vroeger – al eind augustus en begin september – beginnen de supermarktketens met de verkoop van hun najaarswijnen. Dat doen ze bij middel van hun vermaarde wijnfestivals. Ziet de consument door het bos de bomen nog wel?

 

Wijnsolden in zicht

“Iedereen wil de eerste zijn en een graantje meepikken natuurlijk,” weet wijnkenner Alain Bloeykens. “Bij sommige enseignes begint het nu al vanaf eind augustus. Alleen Spar blijft in oktober zitten. Ik kan wel begrijpen dat daar commerciële redenen voor zijn, maar de consument heeft op dat moment, met de start van het schooljaar, toch andere (financiële) zorgen dan wijn, denk ik zo…”

 

Folders bestuderen

Ziet de consument door het bos de bomen nog wel? “Dat is een probleem aan het worden,” vindt Bloeykens. “Je moet alle folders grondig bestuderen om te weten wat wanneer en tot wanneer in promotie staat. Bij Colruyt zijn er zelfs drie golven, en Carrefour Hyper biedt andere wijnen op andere momenten dan Market. Vroeger was de festivalperiode kort en intens, terwijl ze nu van eind augustus zelfs tot aan de feestdagen duurt. De harddiscounters zijn immers mee op de kar gesprongen, en Aldi en Lidl bieden een paar wijnen aan tot de voorraad op is, dus zonder einddatum…”

 

Koopjesperiode

Het accent ligt volledig op het promotionele karakter. “Dat klopt. In de lentefestivals kun je nog kennismaken met nieuwigheden die op het schap komen, terwijl de najaarsfestivals totaal op koopjes georiënteerd zijn: promoties, promoties, promoties…! Voor de consument is het echt wel uitkijken geblazen om te weten wat precies tegen welke prijs te koop is. Je hebt immers kortingen per fles, groepskortingen (4+2, 3+3, 2+1, 1+1 – noem maar op…) én ook nog eens extra bonuspunten op de getrouwheidskaart. Daar staat tegenover dat het aanbod immens is. Nergens in Europa is het zo groot.”

 

Tendensen

Mensen kopen wijn om weg te leggen of om meteen te drinken, of ze slaan al in voor de feestperiode. Zijn de consumptietrends aan het schuiven? “De grote Franse wijnen (Bordeaux, Bourgogne) laten van hun pluimen, zoveel is zeker. Bordeaux is 30% marktaandeel kwijt, al komen nu de topjaren 2015-2016 op het schap, dus dat zou voor enig herstel kunnen zorgen. Volgend jaar komt daar dan wel weer rampjaar 2017 achteraan… De ruimdenkende Belgische consument staat evenwel open voor wijnen uit andere Europese landen en zelfs van overal in de wereld. Er duiken tegenwoordig zelfs ‘in & out’-aanbiedingen op uit onbekende wijnlanden als Georgië, Roemenië, Brazilië en zelfs Patagonië…”

 

Alcoholvrij

Die in & out’s zie je meer en meer, merkt Alain Bloeykens op. “Die wijnen komen één keer op het schap en daarna… op is op! Daar moet de consument dus mee opletten: je ontdekt iets nieuws, vindt het lekker, wil er nog wel wat van inslaan en… noppes!” Stijgt het alcoholvrije segment, zoals bij de bieren? “Er is wel een stijging, ja. Colruyt beweert zelfs met 30%, maar in een kleine niche is een grote groei natuurlijk niet zo moeilijk en het betekent niet zo veel. Het probleem is dat dé manier om een lekkere alcoholvrije wijn te maken, nog niet gevonden is. Door de extractie van de alcohol is het evenwicht wat weg. We zijn er nog niet en de echte wijnliefhebber blijft wat op zijn honger.”

 

20 jaar Megavino

Van 19 tot 21 oktober 2018 vindt de jubileumeditie plaats van het jaarlijkse wijnevenement Megavino op Brussels Expo. Gastland is… België! Vlaamse en Waalse wijnbouwers zullen er zonder communautaire besognes samen één stand bemannen om met wijn van eigen bodem uit te pakken. Als alles goed gaat, zal naar alle waarschijnlijkheid het koningskoppel Filip en Mathilde de officiële opening verzorgen. De wijnconsumptie in België mag dan lichtjes dalen – wat historisch is, al is er door de keuze voor kwaliteitswijnen in waarde nog wel een stijging van 8-9% – een overzicht als Megavino met wijnen uit maar liefst 35 wijnlanden blijft uniek.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN