RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe coöperatieve supermarkten de economische logica uitdagen

icon
Food2 november, 2018

Consumenten verwachten transparantie en betrokkenheid: eerlijke handel is hot, lokaal ondernemerschap leeft. Blijft de coöperatieve supermarkt een randverschijnsel, of wordt het een model voor de toekomst?

 

Alternatieve logica

Bij pioniersbedrijf Bees Coop, een coöperatieve supermarkt in het Brusselse Schaarbeek, zijn de klanten ook eigenaar. Zo’n tweeduizend Brusselaars kochten een aandeel van honderd euro en komen elke maand enkele uren meewerken. Bees Coop (600 m²) opende pas in september 2017, maar groeit zonder noemenswaardige reclamecampagne razendsnel. Het is de eerste echte coöperatieve supermarkt in ons land en ze is bij de eerste in Europa.

 

Bees Coop valt buiten de typische economische logica: doel is namelijk niet zo veel mogelijk geld uit het bedrijf te puren om dat aan de aandeelhouders door te sluizen. Het bedrijf wil zelfs uitdrukkelijk géén winst maken en kiest ervoor om de producenten een eerlijke prijs te geven. Op termijn wil het ook een sociale functie op zich nemen en contact aanknopen met de buurt waarin de winkel gevestigd is.

 

Park Slope in Brooklyn

Inspiratie haalde Bees Coop bij de Park Slope Food Coop, die 45 jaar geleden in New York is opgericht. Dat bedrijf bestaat nog steeds en telt maar liefst 17.000 leden. De mensen van Bees Coop brachten er een werkbezoek: “Het is gewoon erg motiverend voor mensen om met anderen te werken aan iets dat ze zinvol vinden,” zegt Park Slope-oprichter Joe Holtz. “Je creëert sterke banden, tussen mensen en deze plek, én tussen de leden onderling.”

 

De coöperatieve supermarkt in Brooklyn barst uit zijn voegen. Joe Holtz overweegt een expansie, maar daar is niet iedereen gelukkig mee. “Met een tweede locatie zouden we 14.000 mensen méér kunnen bedienen, maar de leden moeten beslissen.” Momenteel komen er alleen nieuwe leden bij, als er andere uit de coöperatie stappen. Park Slope Coop (560 m² winkeloppervlakte) bedient ook sterren als Maggie Gyllenhaal en haar man Peter Sarsgaard.

 

Iedereen werkt mee

Coöperatief slaat niet alleen op de bedrijfsvorm, maar ook op het feit dat wie er inkopen wil doen, mede-eigenaar moet zijn en 2,5 uur per maand in de winkel meewerkt: rekken vullen, kassa’s bemannen, vloeren dweilen, administratieve klussen doen en zelfs helpen bij de renovatie. In ruil krijg je een verrassend volledig aanbod van kwaliteitsproducten (veelal lokale seizoensproducten, meestal biologisch) tegen een scherpe prijs.

 

Het project van Bees Coop pakt consumptie radicaal anders aan. Klant-coöperant Yi: “De utopische kant van dit project spreekt me aan. Deze winkel is van iedereen hier. Waaraan je dat ziet? Het is maar een klein voorbeeld, maar in een gewone supermarkt zou ik de eieren nemen die nog het langst houdbaar zijn. Hier doe ik het andersom. Dit is immers ook mijn winkel en eieren die overblijven, zijn een verlies voor iedereen.”

 

Camilla in Bologna

Nog dit jaar gaat in Bologna de eerste Italiaanse coöperatieve supermarkt van start, Camilla. Zij namen Bees Coop als model: ook hier slaan mensen de handen in elkaar om rechtstreeks van de producenten in te kopen. Ook in dit samenwerkingsproject stellen de leden-eigenaars hun tijd ter beschikking voor het beheer en de uitvoerende taken. Momenteel zijn er 380 leden die alle taken in rotatie op zich nemen à rato van drie uur per maand.

 

Bij de selectie van de producten (lokale, biologische en fairtrade voeding en ook natuurlijke cosmetica en schoonmaakmiddelen) hanteert de coöperatie kwaliteit en duurzaamheid als de doorslaggevende criteria. Zo ondersteunt Camilla de familiale landbouw, als alternatief voor de industrie. De coöperatie streeft naar lage prijzen, maar met inachtneming van een billijke vergoeding voor wie tot de productie bijdraagt.

 

Het algemeen belang

Vanuit jarenlange ervaring in fairtrade en een sterk netwerk van biologische boeren willen de initiatiefnemers van Camilla een alternatief bieden voor de commerciële distributie. “Door de ‘chantage’ van de georganiseerde grootschalige detailhandel verliest de consument geleidelijk zijn koopkracht en vermindert de slagkracht van producenten – in de landbouw, maar ook andere. Directe verkoop is de weg om daaraan te ontsnappen.”

 

Zaken die alleen toegankelijk zijn voor meewerkende leden-eigenaars, kaderen in een bredere trend. Coöperatieven zitten in de lift, het aantal coöperaties in België steeg de voorbije jaren sterk: in 2015 waren het er 513 en in 2016 al 605. Naast het ultieme voorbeeld van de New Yorkse Park Slope Food Coop zijn er ook Europese inspiratiebronnen, zoals Coop La Louve in Parijs en The People’s Supermarket in Londen.

 

Lokale verankering en het vooropstellen van het algemeen belang zijn vitale aspecten, vindt Frédéric Dufays, econoom aan de KU Leuven. “Het doel overstijgt vaak de voordelen van de eigen leden. Je ziet dat bij Bees Coop – dat ook de buurt wil bereiken en iets voor het milieu en de gezondheid doet – maar ook bij coöperatieve aankopen van groene energie.” Kortom, de burger eist economische verantwoordelijkheid op en neemt het heft in eigen handen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Magnum zet voorzitter Ben & Jerry’s aan de kant

    The Magnum Ice Cream Company ontslaat Anuradha Mittal, de bestuursvoorzitter van Ben & Jerry’s. Daarmee hoopt het beursgenoteerde bedrijf wellicht opnieuw greep te krijgen op het activistische ijsjesmerk in een lang aanslepend conflict.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN