RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De wederopstanding van print

icon
In bleed18 april, 2013

Doelgerichte en gepersonaliseerde marketing…

“Bijna al die folders en couponblaadjes die zowat dagelijks in de brievenbus vallen, gooi ik ook gewoon weg, hoor. Ze promoten producten die ik nooit ofte nimmer koop, ze spreken me niet persoonlijk aan en ik heb er dus geen boodschap aan”, durft Ronen Zioni meteen de vinger op een zere plek te leggen. “Het probleem is dat men nog onvoldoende beseft dat je met print ook heel goed kunt ‘targetten’ en zeer gepersonaliseerd te werk kunt gaan.”

 

Hoe? Dat wil hij op ‘Long live print’ uitleggen. “Onze sprekers zullen aantonen hoe digitaal printen efficiënte en doelgerichte communicatie mogelijk maakt op allerhande domeinen van retailmarketing. Het gaat van massagepersonaliseerde content (ieder zijn eigen, aangepaste supermarktfolder bijvoorbeeld) over ‘in-store graphics’ tot ‘direct mailing’.”

 

… kan nu ook (weer) op papier

De sleutelfactor is alvast het verzamelen en bewaren van klantendata. “Het belang van het goed beheren en bijhouden van klanteninformatie kan niet worden overschat. Door dat te doen, kun je – in combinatie met een visueel aantrekkelijke vormgeving – via print op de sterkst mogelijke manier communiceren.”

 

De achterliggende reden is simpel, volgens de marketingdirecteur: “Het is geweten dat de conversiegraad van sociale media vrij laag ligt. Die van geprint directe communicatie ligt veel hoger, en dat is logisch: als je iets krijgt waar jouw naam op prijkt, trekt dat je aan en maak je het sneller open.”

 

“Een revolutie in print”

Het gaat er HP echter geenszins om digitale communicatie en media aan de kant te schuiven. Bedoeling is daarentegen om de complementariteit van de twee aan te tonen. “Print is nog relevant in een digitale wereld, dat is onze boodschap. Het komt er op aan het opnieuw te integreren in de marketingmix.”

 

Eerst moeten mensen wel hun beeld van print wel bijstellen. Print is vandaag immers niet meer wat het gisteren was: “We zien een revolutie gebeuren in print en wij willen die revolutie leiden. Onze strategische bedoeling is nauw samen te werken met de marketingbureaus van grote merken en met retailagentschappen, om ze bewuster te maken van de nieuwe mogelijkheden van print als medium.”

 

“Van massaproductie naar ‘mij’-productie”

Het nieuwe, digitale printen is nog in volle ontwikkeling. “Op het gebied van kwaliteit zijn we er al”, zegt Ronen Zioni, “maar de snelheid moet nog beter. Voor klassiek drukwerk in zeer grote oplagen is het minder interessant.” Op dit moment is digitaal printen daarom enkel relevant voor printwerk met toegevoegde waarde, zoals opdrachten rond personalisatie en met hoge kwaliteitseisen. Of zoals Symeta het stelt: van massaproductie naar ‘mij’-productie.

 

“Print is bezig aan een heuse comeback: het is vandaag doelgerichter, efficiënter en persoonlijker dan ooit“, besluit Zioni. “Wist je trouwens dat het eigenlijk zelfs duurzamer is dan digitale media? De energie die al die servers en computers verbruiken, heeft een hogere ecologische voetafdruk dan papier. Voor elke boom die wordt omgehakt voor papier, worden er twee in de plaats geplant. Je zou nog versteld staan van de milieuvriendelijkheid van print…”

 

 

 

“Long live print” is een voorprogramma tijdens het RetailDetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN