RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Gouden Windei’ voor smartwater van Coca-Cola

icon
Food27 december, 2018

Er zijn zo van die wedstrijden die je als voedingsproducent liever niet wint. Het ‘Gouden Windei’ van foodwatch voor ‘meest misleidende voedingsproduct van het jaar’ is er zo eentje. Dit jaar gaat die naar Coca-Cola voor zijn Glacéau smartwater.

 

“Marketing bullshit-bingokaart”

Dertig procent van de 12.000 mensen die dit jaar deelnamen aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2018, stemden op het water van Coca-Cola. “Dit keer kozen consumenten niet voor klassieke misleiding maar voor overdreven marketingpraat”, klinkt het bij de organiserende consumentenorganisatie. “Bij het zelfbenoemde ‘crisp water’ ‘inspired by clouds’ wordt de hele marketing bullshit-bingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen.”

 

“Kennelijk roept dat veel irritatie op bij mensen”, aldus nog foodwatch, dat spreekt van “pure gebakken lucht: het is feitelijk gewoon heel duur water. Per slok tot vijf keer duurder dan ander mineraalwater in de supermarkt. Als je het vergelijkt met kraanwater is het pakweg duizend keer duurder en even gezond.”

 

Coca-Cola voelt zich niet meteen aangesproken door de kritiek. In de Nederlandse krant AD klinkt het dat de ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater “duidelijk en feitelijk” zijn en volledig voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. “Ook de claims over het water en de ingrediënten zijn in lijn met wet- en regelgeving en onze eigen criteria voor heldere informatie. Er is in het geval van Glacéau Smartwater wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.”

 

5 van de 8 genomineerden passen product aan

Coca-Cola haalde het dit jaar van Venco honingdrop (“een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150x meer suikers dan honing”, aldus foodwatch) en Aldi Cullinella olijf (“met vier vijfde andere oliën en slechts 21% olijf”).

 

Aldi liet intussen weten het etiket te zullen verduidelijken, net als nog vier van de acht kandidaten: Albert Heijn past de etikettering aan van zijn ‘zoete aardappelpuree’ (die vooral gewone aardappel bevat) en zijn ‘kaasplakken’ (waarbij de keten goochelt met calorieën), Vomar schrapt het woordje ‘roomboter’ uit de benaming van haar ‘roomboter reuze rozijnenbollen’ en Jumbo stopt zelfs de verkoop van de ‘cherrytomaten pastasaus’ (waarin amper kerstomaten te vinden waren).

 

Het Gouden Windei werd dit jaar voor de negende keer uitgereikt. De voorbije jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook in 2014 won Coca-Cola al de award: toen voor de ‘supergezonde’ suikerbom Capri-Sun. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Lidl lanceert pop-upluxerestaurant Le Deux

    Lidl houdt deze week in Amsterdam een pop-uprestaurant open onder de naam Le Deux. Met die verwijzing naar zijn Deluxe-assortiment wil de discounter benadrukken dat luxe niet onbereikbaar is. Het restaurant is zo’n groot succes dat het aantal beschikbare plaatsen meteen verhoogd moest worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN