RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Greet De Wilde
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Meer omzet? Maak winkelstraten autovrij!"

icon
RetailDossier7 mei, 2013

VS: “Fietsers spenderen 13% meer”

Het was de Portland State University in het Amerikaanse Oregon die eind vorig jaar een studie uitvoerde en daarvoor bijna tweeduizend consumenten ondervroeg. Dat fietsers en voetgangers een autoluwe omgeving een pak aangenamer vinden om te winkelen, zal niemand verbazen.

 

Wat wel verraste, was het feit dat die zachte weggebruiker maar liefst dertien procent meer spendeert dan een automobilist. Minder wagens in de winkelstraten is dus niet alleen aangenaam voor de winkelaars, maar is bovendien een stuk rendabeler voor (de meeste) handelaars.

 

Brusselse peiling en Beverse praktijk bevestigen

Handelaars klaagden – en klagen – meestal nochtans steen en been bij plannen om koning auto de toegang tot de stad een pak moeilijker te maken of zelfs te verbieden. Reden daarvoor is dat winkeliers dénken dat het grootste deel van hun klanten met de wagen komt en bovendien het meest uitgeeft. Niets is echter minder waar.

 

Ook in België gaf een soortgelijke peiling aan dat Brusselse winkeliers dachten dat de helft van hun klanten met de wagen komt, terwijl bleek dat in werkelijkheid niet minder dan veertig procent met het openbaar vervoer was gekomen en nog eens veertig procent te voet of met de fiets… van een zware misvatting gesproken dus.

 

Dat is niet de enige misvatting: van fietsende consumenten werd in het verleden gedacht dat ze een kleiner budget te spenderen hebben dan mensen die met de wagen uit winkelen gaan. Ook deze stelling gaat echter al lang niet meer op: fietsers hebben een meer dan behoorlijk budget, om te beginnen al dankzij de uitgespaarde benzine en parkeertickets.

 

In Beveren kunnen ze daarvan meepraten: sinds het winkeldorp (vooral de Vrasenestraat) autovrij gemaakt is, fleurde de buurt weer helemaal op. Paul Claes van de middenstandsvereniging Winkeldorp Beveren bevestigt: “Moest men zeggen dat er weer auto’s door de straat zouden gaan, komt er gegarandeerd protest langs alle kanten.”

 

In Groningen zelfs +30%

Ook in Nederland kwamen onderzoekers tot dezelfde vaststelling als de Portland State University, namelijk dat fietsers meer spenderen dan automobilisten. Dankzij een betere infrastructuur voor fietsers en voetgangers steeg het aantal shoppers dat langer dan twee uur in de Groningse binnenstad bleef, in drie jaar tijd van 35 naar 46 procent – zowat een derde meer dus. Als kers op de taart steeg het aantal arbeidsplaatsen meteen mee van 17.300 tot 18.400.

 

Dat handelaars het aandeel van hun fietsende klanten al zo lang onderschatten, heeft grotendeels te maken met het ‘laadvermogen’ van automobilisten. Zij kunnen immers een veel groter volume aankopen dan hun fietsende tegenhangers, die het vaak met een sober boodschappenmandje moeten doen.

 

Wat daarbij dikwijls vergeten wordt, is dat de fietsende klant veel vaker boodschappen doet, terwijl de auto-klant houdt het bij één of twee keer per week. En als je de eindafrekening maakt, heeft de fitte fietser blijkbaar altijd meer gespendeerd.

 

Fietsende klant is trouwe klant

“De fietser of voetganger heeft op het einde van de reis niet alleen meer gespendeerd, maar blijkt ook nog eens een bijzonder trouwe klant te zijn: ze gaan heel dikwijls naar dezelfde bakker of groenteboer”, aldus Benedicte Swennen van de Bond Beter Leefmilieu.

 

Opvallend is dat ook Unizo deze opvattingen deelt, zoals blijkt naar aanleiding van de actie “Met belgerinkel naar de winkel”. “Fietsend winkelen levert een winwin op voor iedereen. Handelaars zien de files voor hun handelszaak afnemen, klanten moeten niet zoeken naar een parkeerplaats en bewegen is sowieso gezond”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

 

Het kan een vruchtbare les zijn voor de handelaars die vandaag misschien nog huiverachtig staan tegenover autoluwe initiatieven in de buurt van hun winkel. Ook al is het altijd even wennen om minder wagens in de straat te zien, op termijn brengt het alleen maar gelukkigere en trouwere klanten op die zich met de fiets of te voet verplaatsen en die bovendien een mooi budget te spenderen hebben.

 

Iedereen op de fiets

Wanneer een stad aandacht heeft voor fietsers en voetgangers en daar ook de nodige voorzieningen voor treft, die dikwijls een pak goedkoper zijn en minder leefruimte opeisen dan voorzieningen voor wagens, wordt het ook voor oudere mensen en gezinnen met kinderen aantrekkelijker om de wagen op stal te laten.

 

Zaterdag werd de campagne ‘Met belgerinkel naar de winkel’ van start getrapt, waarbij fietsende winkelaars extra in de bloemetjes worden gezet door handelaars die hen naar waarde weten te schatten. De actie loopt tot 8 juni aanstaande en is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Unizo en de CM en krijgt de steun van de Gezinsbond en de Fietsersbond.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN