RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winst H&M keldert, omzet knoopt weer aan

icon
Mode31 januari, 2019

H&M zag in 2018 de nettowinst met liefst 21,8% zakken. “Door logistieke kosten”, heet het, maar de investeringen hun vruchten af te werpen: de omzet ging met 5,2% omhoog.

 

Drie jaar op rij minder winst

Voor het derde jaar op rij gaat de winstgevendheid er bij de Zweden op achteruit, hoewel de modegroep de omzetten wel nog ziet stijgen. In het voorbije boekjaar steeg de omzet immers met 5,2%, terwijl de nettowinst terugviel met liefst 21,8% tot 12,65 miljard Zweedse kroon (1,2 miljard euro). Bruto zakte de winst met een kleine 11%.

 

Het was een uitdagend jaar voor de H&M-groep, zegt CEO Karl-Johan Persson, maar na een moeilijk eerste halfjaar zouden er tekenen zijn dat de transformatie-inspanningen van het bedrijf hun vruchten beginnen af te werpen. “Verbeterde collecties hebben gezorgd voor betere verkopen aan de volle prijs en minder prijsverlagingen naar het jaareinde toe. Dit gaf ons het vertrouwen om onze transformatieplannen in het vierde kwartaal met de focus op ons logistieke systeem te versnellen.” 

 

Investeringen in logistiek en data

Een stijging van de kosten was zo weliswaar onvermijdbaar, volgens de topman, en hoewel de doelstellingen voor 2018 niet zijn bereikt, heet er verbetering te zijn op alle kerndomeinen. H&M opende in het vierde kwartaal drie nieuwe distributiecentra, samen goed voor 230.000 m² oppervlakte. Ook raakte vandaag bekend dat de groep Cambridge Analytica-klokkenluider Christopher Wylie inhuurt om te helpen met data en artificiële intelligentie.

 

De netto-omzet steeg vorig jaar (tot eind november) met 5,2% naar 210,4 miljard Zweedse kroon (20,3 miljard euro). Online klom de omzet met 22%, waardoor de internetverkoop nu al goed is voor 14,5% van de totale groepsomzet. Er werd trouwens vorig jaar ook overgeschakeld naar een nieuw globaal platform voor de e-commerce, waar voortaan ook het voormalige aparte merk Nyden deel van uitmaakt.

In 2019 verwacht H&M 175 nieuwe winkels te openen, waarvan bijna de helft van nieuwere merken van de groep zullen zijn (denk aan Arket of Weekday). Nieuwe markten die de groep dit jaar zal aanboren, zijn Mexico en Egypte, via franchising. Online en offline zullen ook verder worden geïntegreerd, met onder meer de uitrol van nieuwe webwinkels.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN