RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse wet zorgt voor duurdere voeding in supermarkten

icon
Food31 januari, 2019

Op 1 februari treedt bij onze zuiderburen de fameuze ‘Loi Alimentation’ in werking. Die legt niet alleen een aantal promotietechnieken aan banden, maar verhoogt ook de bodemprijzen waartegen een aantal razend populaire producten mag worden verkocht.

Lokale boeren steunen

 

De nieuwe wet kwam er nadat een studie uit 2016 had uitgewezen dat liefst 30% van de boeren amper 350 euro per maand verdiende en daarmee een flink eind onder de armoedegrens zat. Er kwam een ‘Staten-Generaal van de Voeding’ (in 2017) die leidde tot de nieuwe ‘Wet op de Voeding’. Om de landbouwers een beter inkomen te garanderen, moeten de distributeurs een deel van hun marge op vlees, zuivel, groenten, fruit en vis laten vallen zonder echter de verkoopprijs te verlagen. Op die manier moet de boer meer geld krijgen voor zijn producten.

 

Om dat ‘verlies’ voor de sector te compenseren, verhoogt de overheid voor een hele rist populaire producten de ‘minimumdrempel voor verkoop met verlies’. Supermarkten mogen die niet langer tegen kostprijs verkopen (‘verkopen met verlies’ was sowieso al verboden) maar zijn voortaan verplicht om minstens een marge van 10% te nemen. Het gaat o.a. om producten als Nutella, Evian, Ricard, Carte Noire koffie, Coca-Cola of Président camembert: niet toevallig producten die vaak in promotie staan om klanten te lokken.

 

1,4 miljard euro ‘koopkrachtverlies’

Volgens de krant Le Parisien, die van een distributeur de prijsverhogingen kreeg doorgespeeld voor 24 populaire producten van grote merken, zal de consument door de band genomen 6,3% duurder af zijn. Met uitschieters tot 10% voor een fles Ricard, 8,6% voor een camembert van Président en 8,4% voor een pot Nutella. Eerder had consumentenorganisatie UFC-Que Choisir al berekend dat de hele operatie de Fransen 1,4 miljard euro zou kosten, en dat terwijl de ‘gele hesjes’ nu al elf zaterdagen op rij op straat komen om meer koopkracht te eisen.

 

De Franse landbouwminister was er als de kippen bij om de puntjes op de i te zetten. “De wet bepaalt niet dat Nutella duurder moet worden, ze zegt enkel dat een supermarkt zijn producten niet goedkoper mag verkopen dan wat die hem gekost hebben”, aldus minister Didier Guillaume. Volgens de minister zal slechts 4% van de producten duurder worden: in supermarkten zou het om “500 van de 13.000 producten” gaan, in hypermarkten om “800 van de 20.000”. De FNSEA, het belangrijkste boerensyndicaat, sust dat de hele regeling “slechts 50 cent per maand per persoon” zal kosten.

 

De supermarkten zelf voelen zich “gegijzeld” door de maatregel van de regering en noemen de wet “een stommiteit”. “Ik heb niets tegen het landbouwluik en de herwaardering van het inkomen van onze landbouwers”, zegt Michel-Edouard Leclerc, topman van E.Leclerc. “Maar vraag u toch ook eens af: waarom moeten wij net die producten duurder maken, die niet uit de landbouw komen maar geproduceerd zijn door multinationals. Wij zijn verplicht de wet toe te passen, maar we gaan wel slim zijn: wij gaan het aantal kortingbons opdrijven, dingen doen die legaal zijn en de prijzen van 4.600 producten onder huismerk verlagen.” Carrefour van zijn kant heeft alvast zijn getrouwheidsprogramma aangepast om de koopkracht van zijn klanten te versterken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN