RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De non-foodretail is 2013 goed begonnen, maar heeft nog niet gewonnen

icon
RetailDossier24 mei, 2013

Tablets en smartphones trekken ganse sector

Uit de kwartaalcijfers van GfK Retail and Technology blijkt dat de non-foodretail er in de eerste drie maanden van 2013 3,4% op vooruit is gegaan tegenover vorig jaar. Groeiers waren de IT-markt, telecom, boeken en kleine huishoudelijke apparaten.

 

De groei was voornamelijk te danken aan innovatieve producten en technologische ontwikkelingen: zo profiteerde de volledige markt sterk van de aanhoudende populariteit van tablets en smartphones. Zonder deze twee productgroepen zou de non-foodretailomzet zelfs met meer dan 4% zijn gezakt in het eerste kwartaal.

 

Liever hip dan goedkoop

De markt van consumentenelektronica startte het jaar dan ook met een daling van 14% ten opzichte van begin 2012. De totale omzet zakte op die manier tot een kleine 315 miljoen euro. Al was er wel een – scherp – lichtpuntje: soundbars, compacte luidsprekers voor onder meer televisietoestellen, wisten dit kwartaal een groei te realiseren van maar liefst 22%.

 

Iets soortgelijks is ook terug te vinden in de IT-branche: daar gingen de verkopen in het eerste kwartaal immers bijna 11% vooruit, vooral dankzij de verkoop van tablets. Opvallend is dat de GfK-onderzoekers zagen dat prijs in het segment vaak pas op de tweede of derde plaats komt voor de consument, en dat “hedendaagse consumenten meer dan ooit bereid zijn om extra budget te spenderen aan producten die stijlvol en trendy zijn.”

 

Van die liefde voor ‘trendy’ artikelen genoot ook de telecomsector duidelijk mee in het eerste kwartaal: de verkoop van smartphones kende een groei van meer dan 60% ten opzichte van begin 2012. Voor het eerst zijn daarmee meer smartphones dan ‘gewone’ gsm-toestellen over de toonbanken gegaan. Liefst 60% van de verkochte toestellen is vandaag een smartphone.

 

Liever boeken dan dvd’s en cd’s

Helaas moesten de minder ‘sexy’ apparaten het wel ontgelden: de markt van grote huishoudapparaten heeft in België al een poosje last van groeivertragingen. Het negatieve groeiritme van het laatste kwartaal van 2012 zette zich dan ook verder tijdens de eerste drie maanden van 2013. De markt van kleine huishoudelijke apparatuur is in dezelfde periode daarentegen met een kleine 5% gestegen.

 

Ook de fysieke entertainmentdragers moesten zich met een flinke daling tevreden stellen: in het eerste kwartaal van 2013 nam GfK er in de Belgische markt een omzetdaling van 13,7% waar. Nochtans waren er wel een aantal toptitels die als zoete broodjes de deur uit gingen, zoals de dvd van de nieuwste James Bond-film Skyfall en de nog steeds succesvolle soundtrack van Broken Circle Breakdown.

 

Een andere kaskraker blijft trouwens ook de erotische roman Vijftig Tinten Grijs, die er mee voor heeft gezorgd dat de boekenverkoop een spectaculaire stijging kende tijdens het eerste kwartaal. De groei situeerde er zich over alle verkoopkanalen, maar toch vooral over de onlineverkoop, die met 7% omhoog ging.

 

Strenge winter voor de moderetail

We hoeven er vast geen tekeningetje bij te maken dat de Belgische modebranche in het eerste kwartaal behoorlijk geplaagd werd door de slechte weersomstandigheden. Ook de crisis speelt de moderetailers volgens GfK nog steeds parten. De totale modeomzet viel daardoor met 5,6% terug ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012.

 

Eind maart noteerde het onderzoeksbureau bovendien 1.529 winkellocaties in de kledingretail, wat exact 12 winkels minder is dan vorig jaar. Wel werd ondertussen 30.000 m² extra winkeloppervlakte gecreëerd.

 

Consumentenvertrouwen blijft problematisch

De Belgische non-foodretail kende dus erg gemengde resultaten in het begin van 2013, ondanks het vergelijkingspunt dat volgens GfK al bijzonder laag lag: “Deze groei wordt gerealiseerd op het eerste kwartaal van 2012 en dat was het slechtste in jaren. We staan nu terug op het niveau van 2011”, aldus het onderzoeksbureau.

 

Bovendien blijft het consumentenvertrouwen op een zeer laag peil – zelfs onder het Europese gemiddelde – steken. “Het individueel aanpassingsvermogen aan de steeds veranderende marktsituatie wordt cruciaal. Marktkennis en -informatie kunnen hierbij helpen”, besluit Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail and Technology Belgium.

 

 

 

Meer informatie en het volledige kwartaalrapport kan u vinden op www.gfk-retailreports.be.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN