RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische biomarkt blijft groeien

icon
Food6 mei, 2019

Uit een onderzoek in opdracht van de VLAM blijkt dat het marktaandeel van biologische producten blijft stijgen. De markt wordt wel gekenmerkt door grote regionale tegenstellingen en ook binnen productcategorieën bestaan er grote verschillen.

 

Vlaanderen hinkt achterop

Vorig jaar spendeerden de Belgische consumenten 760 miljoen euro aan biologische producten, een stijging met 15% tegenover 2017. Zeer opvallend is het lage aandeel van Vlaanderen in die uitgaven: slechts 38% van de bestedingen (289 miljoen euro) komt voor rekening van Vlaanderen. Zowel in relatieve als in absolute cijfers heeft het noorden van het land een achterstand op Wallonië. Het marktandeel van bio bedraagt 2,5% in Vlaanderen, tegenover ruim 6% in het zuiden. Bovendien groeit de sector sneller in het Franstalige landsgedeelte.

 

In de verse voeding is het marktaandeel van bioproducten gestegen van 3,3% naar 3,9%, maar binnen productcategorieën bestaan er grote verschillen: biologische vleesvervangers hebben met 27% het grootste marktaandeel. Ook bio-eieren deden het vorig jaar uitstekend: het marktaandeel steeg naar 18,1% en daarmee waren eieren de sterkste groeier. Andere populaire bioproducten zijn onder meer aardappelen, groenten en fruit. Biovleeswaren hebben dan weer het kleinste marktaandeel met 1,2%. 

 

Supermarkt verliest terrein

Biologische versproducten zijn gemiddeld een derde duurder dan de gangbare tegenhangers. Een bio-eitje is zelfs bijna dubbel zo duur als een standaard scharreleitje, maar het prijsverschil verkleint. Het kleinste prijsverschil is er bij vleesvervangers: hier is de biovariant slechts 16% duurder dan het gangbare product – wat mogelijk de koppositie van deze categorie qua marktaandeel verklaart. 

 

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat welgestelde gezinnen met kinderen en jonge alleenstaanden het meest uitgeven aan bioproducten. Gezinnen met kinderen met een eerder beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6% van de uitgaven aan verse voeding).

 

De klassieke supermarkten hebben nog steeds het grootste marktaandeel (36%), maar ze verliezen wel terrein tegenover de andere kanalen. De gespecialiseerde winkels, zoals natuurvoedingswinkels maar ook Bio-Planet, hebben ondertussen een derde van de totale biomarkt in handen. De buurtwinkels zijn goed voor een aandeel van 14% en de harddiscounters halen zo’n 10%. De rest van de markt wordt ingenomen door rechtstreekse verkoop (hoeve en boerenmarkt) en de openbare markt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN