RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Belg wil met de auto naar de winkel

icon
RetailDossier25 juni, 2013

Voor kleding naar de binnenstad

De Belg haalt zijn kleding voornamelijk in de grote winkelstraten of in winkelcentra: voor baanwinkels heeft hij het minder. Dit winkelbeeld komt ook voor in de rest van Europa: 78% van de Europeanen verkiest de binnenstad als meest frequente winkellocatie voor mode. Dit stijgt tot 90% voor de West-Europese landen.

 

“De belangrijkste winkelstraten hebben dus geenszins aan relevantie ingebonden“, aldus CBRE. Voor kleding gaat de Europeaan immers elke vier weken naar de binnenstad, een bezoek aan een baanwinkel voor dezelfde redenen gebeurt maar om de zes weken.

 

CBRE ziet overigens meer kansen komen voor luxemerken, zeker indien het beschikbare inkomen stijgt. Vandaag gaat in Polen, Hongarije en Rusland nog 70% van de kledingomzet op aan goedkope producten, in Italië is dat maar 36%.

 

Prijs, properheid en bereikbaarheid cruciaal

Twee op drie consumenten bepaalt zijn winkelkeuze op basis van prijs, properheid, veiligheid en bereikbaarheid. Dit laatste is vooral in België belangrijk, want de gemiddelde landgenoot gaat het liefst met de auto op winkelbezoek, veel meer dan andere Europeanen.

 

54% van de Europese consumenten gebruikt zijn wagen om te winkelen in de binnenstad, dit stijgt tot 76% voor buitenstedelijk winkelen. Voor België liggen die percentages gevoelig hoger: voor binnenstedelijk winkelen neemt 60% van de Belgische consumenten de wagen, voor buitenstedelijk winkelen loopt dat zelfs op tot 83%.

 

Voor de lokale supermarkt gebruikt 43% van de Belgen de auto, 35% wandelt en 12% neemt de fiets. Deze percentages verschillen weinig per leeftijdscategorie. Dit alles maakt van bereikbaarheid en voldoende (gratis) parkeerplaatsen een noodzaak in ons land. Dat een straat als de Stationsstraat in Sint-Niklaas hieraan niet kan beantwoorden, verklaart veel van de leegstand, meent CBRE.

 

Online aankopen meestal via pc

Intussen zet het online winkelen zich gestaag door: reeds 43% van de Europeanen tussen 16 en 64 hebben al een aankoop gedaan via het internet. Twee jaar geleden was dat nog maar 40%. Wel zijn er grote regionale verschillen: terwijl 70% van de Duitsers, Zweden en Engelsen online kopen, doet amper 10% van de Hongaren aan e-commerce.

 

Vooral in kleding en schoenen is het online winkelen al ingeburgerd: 62% van de Belgen zou dit wel online kopen, meestal met de computer en in mindere mate met de smartphone of de tablet. Slechts 21% doet hetzelfde voor de wekelijkse boodschappen.

 

Bij online bestellingen van kleding laat 51% van de Belgen die liefst aan huis bezorgen. 18% kiest voor levering in de nabijgelegen winkel en 23% voor een ander afhaalpunt zoals het postkantoor. Voor het afleveren van online gekochte boodschappen kiest 40% van de Belgen voor een levering in de nabijgelegen winkel, 30% voor een levering aan huis en 12% voor een levering in een winkel nabij het werk.

 

Ondanks het toenemend succes van online blijft de fysieke winkel belangrijk, zegt CBRE: zo wil 85% van de Europese consumenten nog altijd de kleding voelen en bekijken in de winkel vooraleer te kopen, in België is dat met 80% maar licht lager. 40% van de Belgen noemt deze look & feel echter nog altijd zeer belangrijk.

 

Showrooming is een jongerenfenomeen

Het gebruik van de smartphone en tablet bij het winkelen is nog niet zo ingeburgerd. 70% van de ondervraagde Belgen vergeleek nog nooit online prijzen via zijn smartphone terwijl hij in de winkel stond. Wel zegt de helft van de 25- tot 34-jarigen dit soms tot altijd te doen: een verhoging van het gebruik lijkt dan ook een normale evolutie.

 

Elders in Europa valt een zelfde vaststelling te doen: 61% van de Europeanen heeft nog nooit zijn smartphone gebruikt om te zien of er acties liepen in de winkel, 62% maakt geen gebruik van sociale media om bij vrienden en kennissen om advies te vragen en 68% heeft nog nooit een app van een winkelcentrum gebruikt.

 

Eenzelfde beeld is er voor het gebruiken van de QR-codes: 73% van de ondervraagden scande nog nooit een QR-code in bij het winkelen om meer informatie over het product te zoeken via het internet. Voor de jongeren tussen 16 en 24 jaar deed ook hier één op de twee dat al wel.

 

 

Vastgoedadviseur CBRE distilleerde dit portret van de Belgische consument uit een groot Europees onderzoek. Daarbij werden meer dan 10.000 consumenten uit tien landen (België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Hongarije, Polen, Rusland en Zweden) in maart en april 2013 ondervraagd, van wie 1.053 uit België.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN