RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peeters-Govers: “Verleid door de blauwe duivel”

icon
Food4 juli, 2019

Samen met zijn neef Wim Peeters runt Jan Peeters de groep Peeters-Govers, de grootste franchisenemer van Albert Heijn in België. Later dit jaar openen ze hun achtste en negende vestiging van de Nederlandse supermarktketen.

 

Blauw bloed

Hoewel de eerste gesprekken tussen Peeters-Govers en Albert Heijn uit 2011 dateren, duurde het toch tot 2015 eer er een overeenkomst uit de bus kwam. In 2011 werden de onderhandelingen stopgezet, maar drie jaar later had een nieuwe poging meer succes. “Ik heb toen gelijk gezegd: ik vind jullie eigenlijk de blauwe duivel. Overal waar jullie open gaan, rollen er koppen en toch zijn jullie een koel Hollands concept. Ik lust jullie niet. Dat vond Albert Heijn best wel een interessante uitspraak”, schetst Jan Peeters het relaas van die tweede toenaderingsronde tegenover Distrifood.

 

Daarna ging de bal aan het rollen en tussen november 2015 en maart 2016 opende het duo zijn eerste vier Albert Heijn-winkels in België. Ondertussen telt de groep zeven vestigingen en nummer acht en negen openen nog dit jaar de deuren. “Ik kan nu wel zeggen dat er blauw bloed door mijn aderen stroomt”, aldus Peeters.

 

De waarden van Albert Heijn sluiten volgens de ondernemer perfect aan bij de vier kernwaarden van zijn familiebedrijf: vers, bewust lokaal en persoonlijk. Naast die waarden noemt hij vooral de uitgekiende logistieke processen de grote kracht van Albert Heijn. Daardoor kunnen de voorraden beperkt worden en is er weinig derving.

 

Expansie

De winkels van Peeters-Govers boeren goed. De omzet is intussen meer dan verdrievoudigd. “Wij hebben bijvoorbeeld al 40 jaar een winkel in Antwerpen waar 7.000 klanten per week kwamen. Vandaag zijn er dat 25.000 per week.” Door de lagere prijzen (gemiddeld zo’n 15%), zijn de marges wel kleiner geworden, maar daarover klaagt Peeters niet: “Vroeger waren het werk en alle risico’s voor ons, nu neemt Albert Heijn een deel daarvan over.” Voor volgend jaar mikt de franchisenemer op een omzet van 180 miljoen euro. In 2012 bedroeg die nog 35 miljoen euro.

 

Al blijft de vraag wat de komst van Jumbo naar België teweeg zal brengen. Peeters vreest voor een prijzenslag en is daar bezorgd om, als ondernemer maar ook als mens: “Sommige promoties gaan nu al te ver. Boeren en producenten moeten ook nog wat kunnen verdienen.” Toch hoopt hij dat het niet zo’n vaart zal lopen als in Nederland. “Er zijn wel lessen getrokken. Prijzen kunnen niet blijven zakken.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN