RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkt is ontworpen om mensen dik te maken”

icon
Food29 juli, 2019

Buurt- en gemakswinkels geven vaak een te prominente plaats aan ongezonde snacks en suikerhoudende dranken, zegt een Brits rapport. Gezondheidsorganisaties zijn de uitdaging aangegaan om een meer evenwichtige winkellay-out uit te denken.

 

Verleiding

Snoepjes, chips, suikerhoudende frisdranken en ander ongezonde producten krijgen in het groeiende kanaal van de gemaks- en buurtwinkels vaak een prominentere plaats dan andere, gezondere soorten voedsel. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat negen op de tien producten op ooghoogte ongezond is. Hetzelfde geldt voor producten op gondelhoofden of bij de kassa’s. Dat maakt het voor shoppers moeilijker om zich te verzetten tegen de verleiding: één op drie klanten koopt immers snoepgoed in een impuls. Zo maakt de supermarkt mensen dik, zegt het rapport Health On The Shelf, een initiatief van de Royal Society for Public Health (RSPH) in samenwerking met Slimming World.
 

De RSPH roept voedingswinkels daarom op om hun lay-out te herzien om Groot-Brittannië – het land met de slechtste zwaarlijvigheidscijfers van heel West-Europa – te helpen de obesitascrisis aan te pakken. In het VK waren er al voorstellen om de verkoop van snoep aan de kassa’s te verbieden en stuntpromoties voor ongezonde producten te bannen, maar concrete actie bleef tot nu toe uit. Om het goede voorbeeld te geven, heeft de RSPH nu de allereerste buurtsupermarkt in het Verenigd Koninkrijk geopend die door gezondheidsdeskundigen werd ontworpen om consumenten aan te sporen gezondere keuzes te maken.

 

Geen betutteling

De pop-up, genaamd ‘Nudge’, werd opgezet in een filiaal van de coöperatieve The People’s Supermarket, gelegen in het centrum van Londen. De winkel geeft klanten Nudge-punten wanneer ze bijvoorbeeld overstappen op een vetarme versie van een product. De winkellay-out en de schapindeling zijn in lijn met de aanbevelingen voor een evenwichtig dieet, waarbij gezondere opties op ooghoogte staan. De medewerkers kregen een basistraining op het gebied van voeding. De winkel deelt gratis stalen uit van goedkope en voedzame levensmiddelen en organiseert kookdemonstraties in de eigen keuken, met bijbehorende receptenkaarten.
 

Er is echter geen sprake van betutteling, benadrukken de initiatiefnemers. De heringerichte supermarkt verkoopt nog steeds snoepgoed en frisdrank, maar maakt het gewoon makkelijker voor klanten om voor de gezonde opties te kiezen. Hoe de verbouwing verliep, zie je in de video hieronder.

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN