RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prijsverschillen tussen België en Nederland steeds kleiner bij Albert Heijn

icon
Food2 augustus, 2019

Albert Heijn blijft in België sterk inzetten op prijscompetitiviteit: de prijskloof met Nederland wordt kleiner, bovendien blijken enkele A-merken zelfs significant goedkoper. Dat is niet enkel een gevolg van de btw-verhoging in Nederland…

 

Btw-verhoging

Met de belofte van ‘Hollandse prijzen’ kwam Albert Heijn naar België, maar misschien mogen we binnenkort spreken van ‘Belgische prijzen’: sommige categorieën en producten zijn nu gevoelig goedkoper in België en globaal worden de prijsverschillen kleiner. Dat blijkt uit een analyse van de prijsevolutie van bijna 15.000 referenties over de periode december 2018 tot augustus 2019 door dataspecialist Daltix op vraag van RetailDetail. Enkele merkfabrikanten hadden ons immers gewezen op forse prijsverlagingen bij AH België. 

 

Wat is er gebeurd? Zowel in België als in Nederland stegen de FMCG-verkoopprijzen sinds december, maar de stijging was veel groter in Nederland. Die trend is deels te verklaren door de btw-verhoging die Nederland begin dit jaar doorvoerde, toen het laagste tarief van 6% naar 9% ging. Alle retailers in Nederland verhoogden in de periode december-januari logischerwijs de prijzen en de prijskloof tussen beide landen over alle categorieën heen verkleinde daardoor van 3,3% naar 1,5%. Wanneer we gaan kijken naar specifieke categorieën en producten, zien we echter een sterk gemengd beeld.

 

Verzorging en bier

Opvallend is het grote prijsverschil in de afdelingen drogisterij en persoonlijke verzorging: deze producten zijn in België over het algemeen beduidend goedkoper dan in Nederland. Dat geldt ook voor de categorie bier, sterke drank en aperitieven en de categorie huishouden en huisdier. Die producten waren in januari al goedkoper in België en zijn sindsdien in verhouding nog goedkoper geworden. Ook in de categorieën frisdrank en zuivel werd AH België competitiever. 

 

Concreet zien we bijvoorbeeld dat haarmerk Elnett (van L’Oréal) in België 25% goedkoper is. Ook de merken Veet (20%), Durex (17%), L’Oréal (14%), Studio Line (11%), Colgate (11%) en Head & Shoulders (11%) zijn veel scherper geprijsd bij Albert Heijn België. 

 

Dat heel wat Belgische biermerken duurder zijn in Nederland, is niet geheel onlogisch. Het geldt onder andere voor La Chouffe (19%), Vedett (15%), Grimbergen (14%) en Duvel (12%). Meer opvallend is het prijsverschil voor Nutella (15%) en voor het budget-huismerk AH Basic (11% goedkoper in België). De meeste andere huismerken van Albert Heijn zijn wel degelijk lager geprijsd in Nederland. Ook bepaalde non-foodproducten, thee en kaas zijn er goedkoper.

 

Prijsperceptie

Op productniveau kunnen de prijsverschillen oplopen tot wel 60%. Een opmerkelijke case is bijvoorbeeld die van de Nutella Family-pot van 825 gram: die werd in Nederland wat duurder na de btw-verhoging, maar Albert Heijn verhoogde het product in juni nog eens fors in prijs (gevolgd door enkele concurrenten). Tijdens dezelfde periode voerde de retailer in België twee prijsverlagingen door. Het prijsverschil bedraagt daardoor momenteel wel 1,40 euro voor een pot (dit specifieke formaat is in België overigens enkel te verkrijgen bij AH en Match). We zien ook flinke prijsverschillen (meer dan 30%) voor producten als Pepsi Max, Whiskas kattenvoer, Gillette scheergel, Zwitsal babyshampoo, Nescafé Original, Evian mineraalwater, Bonduelle crispy maïs, Pampers Wipes, Always Ultra Normal of Dr.Oetker Ristorante Speciale.

 

Conclusie? Albert Heijn België is over alle categorieën heen niet significant prijsagressiever geworden in vergelijking met Nederland, rekening houdend met de btw-verhoging aldaar. Wel zet de retailer in op prijsverlagingen bij een selectie van producten, om een scherpe prijsperceptie te creëren. Algemeen zijn de Nederlandse supermarkten nog steeds goedkoper, maar niet voor elke categorie, en de verschillen worden kleiner.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN