RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Extreme" prijsstijgingen voor voedingsmerken in Nederlandse supermarkten

icon
Food27 augustus, 2019

A-merken worden duurder in Nederlandse supermarkten: de kloof met de huismerken wordt groter. Steeds meer ketens hanteren lokale prijzen. Jumbo blijft beduidend goedkoper dan Albert Heijn, maar de goedkoopste is online supermarkt Picnic.

 

Btw-verhoging

De Consumentenbond vergeleek in juli de prijzen van 150 A-merken en 120 huismerken bij de vijftien grootste supermarktketens van Nederland. Opvallendste conclusie: het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is gegroeid naar ruim 40%. Een jaar geleden was dat nog 36% en in 2015 was het verschil 31%. Voor een kar met negentig A-merken betaalden de onderzoekers dit jaar 177 euro, voor een wagentje met huismerkproducten 105 euro.

 

De prijsstijgingen kunnen voor een deel het gevolg zijn van de verhoging van het laagste btw-tarief voor voeding: dat ging begin dit jaar van 6% naar 9%. De stijgingen zijn bij A-merken echter vaak veel hoger, zegt de Consumentenbond, soms zelfs “extreem”. Unox stevige erwtensoep uit blik werd bijvoorbeeld 30% duurder en Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%. Zulke sterke prijsstijgingen observeerde de studie niet bij de huismerken.

 

Lokale prijzen

Over het gehele assortiment bestaat er geen goedkoopste supermarkt, daarom maakt het rapport een opsplitsing tussen A-merken en huismerken. Online supermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo hebben de laagste prijzen voor A-merken: zij zijn 5% goedkoper dan het gemiddelde. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, gemiddeld zelfs tot 15% voordeliger. Zowel voor A-merken als huismerken is Spar de duurste keten.

 

Enkel Picnic krijgt van de consumentenorganisatie het Laagste Prijs-predicaat: de onlinespeler hanteert overal dezelfde prijzen. Steeds meer Nederlandse supermarkten daarentegen hanteren lokaal verschillende prijzen. Dit was al zo bij Jumbo en Hoogvliet, en het geldt nu ook bij Plus. Van de Jumbo-filialen bijvoorbeeld hanteert 15% de laagste prijzen, 30% is gemiddeld geprijsd en 55% heeft de hoogste prijzen. Het prijsverschil zit vooral bij de A-merken. Albert Heijn, dat nationale prijzen hanteert, is voor A-merken 4% duurder dan de duurste Jumbo-winkels, en voor huismerken 7%.

 

Nederland-België

Er vallen wel wat kanttekeningen te maken bij de studie van de Consumentenbond. Het aantal vergeleken producten is vrij klein, en aanbiedingen werden niet meegerekend, wat een vertekend beeld kan geven – A-merken staan immers veel vaker in promotie dan huismerken.

 

De grote lijnen van de prijsvergelijking bevestigen echter wel een conclusie die RetailDetail eerder deze zomer publiceerde: de prijsverschillen tussen België en Nederland worden voor voeding steeds kleiner. Een analyse door Daltix van de prijsevoluties bij Albert Heijn in België en in Nederland toonde aan dat de voedingsprijzen bij de retailer sterker stegen in Nederland, en dat die prijsstijgingen niet volledig konden worden toegeschreven aan de btw-verhoging.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN