RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl test nieuwe initiatieven tegen voedselverspilling

icon
Food29 augustus, 2019

Discounter Lidl probeert voedselverspilling tegen te gaan: in Nederland en Luxemburg test de supermarkt een uitverkoopbak voor verswaren op hun uiterste houdbaarheidsdatum. Klanten kunnen er voeding voor minder dan een euro kopen.

 

“Verspil mij niet, ik ben nog goed”

In verschillende Nederlandse Lidl-supermarkten vinden klanten voortaan verse en gekoelde voedingswaren voor maar 25 eurocent. Het gaat dan om producten die de laatste dag van hun officiële houdbaarheidsdatum hebben bereikt. Met de slogan “Verspil mij niet, ik ben nog goed” wil de discountketen shoppers stimuleren om de producten alsnog te kopen en zo de afvalberg verkleinen.

 

In Luxemburg, voor Lidl de testmarkt voor België, start de supermarktketen eenzelfde initiatief. Vis of vlees dat nog die dag op moet, zal er een halve euro kosten. Ook gaat de keten manden met waarvan enkele stukken groente of fruit beschadigd zijn, voor een euro aanbieden, schrijft Gazet van Antwerpen. Indien succesvol is het de bedoeling om het systeem later ook op de Belgische markt uit te rollen.

 

Geen winst meer over

De discountketen merkt op dat ook de snelverkoop (met kortingen van 30 of 50%) zal blijven bestaan. “Bij die snelverkoop garanderen we dat het product nog twee dagen te consumeren is”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt aan de krant. “Bij de dumpingprijzen is dat niet het geval en moet het diezelfde dag nog opgebruikt worden.”

 

De keten zegt bij zulke lage prijzen zelf geen winst meer te maken op de verkoop en het dus puur uit duurzaamheidsoverwegingen te doen. Minstens de helft van de opbrengst wil Lidl ook aan de Belgische voedselbanken schenken. Hoeveel dat precies wordt, zal evenwel afhangen van de resultaten in Luxemburg. Lidl werkt vandaag ook al samen met de Nederlandse voedselbanken.

 

50% minder verspilling

In Nederland volgt de retailer ook nog het voorbeeld van supermarktketens Albert Heijn en Jumbo (en in België Carrefour en Spar) door de samenwerking aan te gaan met Too Good To Go. Met die app kunnen consumenten aan het eind van de dag tegen een gereduceerde prijs voedseloverschotten ophalen. 

 

Alle initiatieven worden getest vooraleer ze een nationale uitrol krijgen. Als ze een succes blijken, kan die uitrol evenwel nog dit jaar volgen. Internationaal wil de supermarktketen tegen 2030 namelijk 50% minder voedsel verspillen, zowel in de productieketen als uiteindelijk in de winkels.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN