RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CEO Ahold Delhaize verwacht verdere consolidatie in VS

icon
Food23 september, 2019

Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, is overtuigd dat er in de Amerikaanse foodmarkt overnames op komst zijn. Er volgt zowel aan de Oostkust als aan de Westkust nog consolidatie, klinkt het.

 

Trouw is grootste zorg

In een onzekere retailwereld is klantentrouw de grootste zorg van Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize. Food is een robuuste sector met vrij stabiele consumentenbestedingen, dus de hoofdbekommernis is vooral dat klanten voor Ahold Delhaize blijven kiezen. Dat vertrouwt de CEO toe aan Bloomberg in een interview. 

De supermarktgroep wil daarom vooral inzetten op relevantere shoppingtrips en duurzame inkoop, eerder dan op lagere prijzen. Prijs is voor iedereen een hygiënefactor, aldus Muller, dus kiest Ahold Delhaize ervoor om zich te differentiëren met gezondere keuzes, convenience, tijdbesparing en een holistisch ecosysteem.

 

Bol.com ook streefdoel in VS

Alle verschillende ‘customer journeys’ – ‘to go’, online en in-store – moeten relevanter, opwindender en inspirerender worden, meent de topman. Met name in de Verenigde Staten is de kracht van de lokale merken (de groep is er met zes formules actief) en het vertrouwen van de gemeenschap daarbij het recept voor succes. Sterke lokale verankering zorgt er volgens Muller voor dat de Nederlandse groep in elke Amerikaanse markt de grootste of tweede grootste is qua relatief marktaandeel.

Om verdere groei te realiseren, wil Ahold Delhaize zijn omnichannel-ecosysteem verder uitbouwen, naar het voorbeeld van Bol.com in de Benelux. Op die thuismarkt zou de groep dankzij zijn onlineplatform, naast de supermarkten, op twee jaar tijd van 5 miljard euro online omzet naar 7 miljard zijn gegaan.

 

Amerikaanse overnames op komst

Toch volgt in de VS ook ongetwijfeld nog consolidatie, aldus Frans Muller: er is nood aan technologie en innovatie, maar niet iedereen kan zich die investeringen veroorloven. Bovendien is de Amerikaanse markt nog erg gefragmenteerd. Zowel aan de Oost- als aan de Westkust ligt nog consolidatie in het verschiet, klinkt het profetisch. Een hint naar de fusie met Kroger waar analisten al lang op zinspelen?

In het interviewt lanceert Muller overigens een onverholen oproep naar kandidaten om de nieuwe CFO van de retailgroep te worden. Huidig financieel topman Jeff Carr vertrekt in april en de zoektocht naar een opvolger loopt, maar is duidelijk nog niet afgelopen. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nieuwe CEO wijzigt directiecomité Delhaize

    Alexandros Boussis, die vanaf januari de leiding neemt bij supermarktketen Delhaize in België en Luxemburg, kondigt wijzigingen aan in de samenstelling van het directiecomité.

  • icon
    Food19 december, 2025
    EU geeft overname van Délifrance door Vandemoortele groen licht

    De Europese Commissie heeft de overname van Délifrance door Vandemoortele goedgekeurd. Daarmee is al één belemmering uit de weg geruimd voor de creatie van een speler van 2,4 miljard euro in de markt voor diepvriesbakkerijproducten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN