RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize groeit weer in de Benelux

icon
Food6 november, 2019

Ahold Delhaize tekent robuuste cijfers op in het derde kwartaal, vooral dankzij positieve groei van Delhaize in België en van Albert Heijn in Nederland. De supermarktgroep deed het beter dan analisten hadden verwacht.

 

Marktaandeel in de lift

Ahold Delhaize haalde een omzet van 16,7 miljard euro in het voorbije derde kwartaal: dat is 5,8% meer dan een jaar eerder en ook iets meer dan de 16,5 miljard waar analisten vanuit gingen. Opvallend is dat de groei met name te danken is aan de thuismarkten België en Nederland: in Nederland haalde Albert Heijn 3% vergelijkbare omzetgroei, in België deed de groep er 2% bovenop.

 

Toch heeft de retailer de Belgische groei vooral te danken aan kalendereffecten: zonder zou de vergelijkbare omzet met 0,6% zijn gezakt. Wel benadrukt de groep dat Delhaize de onlineverkoop vorig kwartaal met 17,2% zag groeien en dat het marktaandeel van de formule steeg. De operationele marge is door logistieke kosten met 0,4 procentpunten gezakt naar 2,8%.

 

In Nederland bleef het marktaandeel stabiel, maar ook dat is een positieve evolutie ten opzichte van het aandeelverlies in de voorgaande periodes. Online groeide er stevig met 30,7%, met dank aan Bol.com (+34%). De groep geeft niettemin toe dat Bol.com een winstvretertje blijft, aangezien de operationele marge zonder het onlinewarenhuis 6,4% geweest zou zijn, maar nu stokte op 5,6%.

 

“Weinig op aan te merken”

In de Verenigde Staten haalde Ahold Delhaize ruim 10 miljard euro aan omzet, 1,8% meer op vergelijkbare basis – en dat ondanks orkaan Dorian. Online stegen de verkopen in de VS met 26,3%. Topman Frans Muller vertrouwt erop dat de retailer voor er het hele jaar een online-omzetgroei van 20% kan neerzetten.

 

De CEO houdt ook vast aan zijn prognoses voor de rest van het boekjaar, met name een licht lagere marge dan in 2018 en 1,8 miljard euro vrije cashflow. Analisten van Barclays noemen de resultaten sterk: het enige waar eventueel iets op aan te merken valt, is die vrije cashflow – die volgens de analisten de prognose bezwaarlijk nog kan halen. Ook zijn er de kwakkelende resultaten bij het Amerikaanse Stop & Shop, waarvoor een moderniseringsprogramma loopt.

 

Voor Albert Heijn zegt Frans Muller een “volledig digitale winkel” te ontwikkelen, waar klanten dankzij beeldherkenning en sensoren niet meer hoeven te scannen of uit te checken – vergelijkbaar met Amazon Go dus. Die winkel zou nog voor het eind van het jaar een testversie voor consumenten krijgen, vernam onze redactie al eerder. Ook met contactloze betalingen zegt de groep verder te experimenteren in de Benelux. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN