RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

OKay en Red Market grote winnaars van GfK-zomerrapport

icon
RetailDossier3 september, 2013

De jury: 5.000 GfK-panelleden

Tweemaal per jaar mogen de 5.000 panelleden van GfK Panel Services hun waardering uitspreken over de door hen bezochte winkels, van buurtwinkels tot hypermarkten. Zodra ze in een vooraf bepaalde week – dit keer weken 25 en 26, zijnde eind juni – geshopt hebben bij een keten, verschijnt er op hun scanningapparaat een vragenlijst rond zeven aspecten, gegroepeerd onder drie noemers:

 

  • aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen (samen ‘Voordeel’),
  • netheid van de winkel, versafdeling, breed assortiment en kwaliteit (samen ‘Uitstraling’)
  • en tot slot ‘Vriendelijkheid’.


Elk van die zeven aspecten krijgt eenzelfde gewicht in de totaalscore. Winkelformules waarvoor GfK minder dan 50 observaties noteert, worden niet in het rapport opgenomen. En om te voorkomen dat een retailer met weinig winkels het resultaat zou vertekenen – het is nu eenmaal makkelijker om goed te scoren met een handvol vestigingen dan met enkele honderden – giet het marktonderzoeksbureau de resultaten in twee hitparades: een voor de nationale enseignes en een voor de regionale ketens.

 

Het volledige rapport is te verkrijgen bij GfK Panel Services, wij vatten de belangrijkste krachtlijnen samen.

 

Colruyt en Red Market de” voordeligste”

Bij de nationale ketens voert laagsteprijzenkampioen Colruyt (score: 8,43)de rangschikking aan, vóór OKay (8,21) en Makro (8,02). Lidl en Aldi volgen op plaatsen vier en vijf met respectievelijk 7,98 en 7,87. Bij de kleinere spelers gaat Red Market (score: 8,62) op kop, gevolgd door Albert Heijn (8,43), Intermarché (7,52), Cora (7,10) en Champion (6,71).

 

Opvallend: de buurtwinkels boeken de sterkste vooruitgang voor dit criterium en wippen zelfs over de hyper- en supermarkten naar de derde plaats. Discounters en harddiscounters voeren bijna vanzelfsprekend de lijst aan, al moeten ze wel wat terrein prijsgeven in vergelijking met eerdere rapporten.

 

Beste “uitstraling” voor OKay en Albert Heijn

OKay is de beste voor drie van de vier deelaspecten: netheid, versafdeling (hiervoor wipt OKay zelfs van de vijfde naar de eerste plek!) en kwaliteit (nek-aan-nek met grote broer Colruyt). Voor assortiment gaat de beker naar Makro, vóór Colruyt en Delhaize.

 

Dat geeft volgende nationale top-5: OKay (8,52), Colruyt (8,36), Delhaize (8,34), AD Delhaize (8,28) en Makro (8,23).

 

Bij de regionale ketens is er ook één grote slokop: Albert Heijn haalt het voor netheid, versafdeling (nipt voor Spar) en assortiment (nipt voor Cora). Enkel als het op kwaliteit aankomt, wordt de Nederlandse uitdager afgetroefd door Red Market.

 

Voor uitstraling versiert Albert Heijn (8,53) dan ook de eerste plaats, gevolgd door Red Market (8,37), Cora (7,91), Intermarché (7,70) en Champion (7,58).

 

OKay en Red Market de “vriendelijkste”

Dat ze in Halle duidelijk kaas hebben gegeten van personeelsbeleid, wordt ook nu weer bewezen: voor vriendelijkheid staat OKay (score: 8,87) op één, Spar (8,80) op twee en Colruyt (8,74) op drie. Drie ketens van een en dezelfde groep staan dus op het podium. Tenminste, als we even vergeten dat ook de Spar-winkels van Lambrechts in dat resultaat vervat zitten, want voor de consument is er geen verschil. AD Delhaize en Delhaize vervolledigen de nationale top-5, met respectievelijk 8,51 en 8,45.

 

Bij de kleinere spelers gaat Red Market (9,08) met de eer lopen, vóór Albert Heijn (8,81), Champion (8,59), Intermarché (8,33) en Cora (8,14).

 

Al bij al verrassende winnaars

Na 27 overwinningen op rij moet Colruyt zijn OKay-zusje voor het eerst laten voorgaan. OKay (totaalscore: 8,48) gaat dan ook op bijna elk (deel)aspect vooruit – de keten zet scores neer die soms ver boven het sectorgemiddelde liggen, terwijl Colruyt (8,43) lichtjes terrein prijsgeeft. Toch behoudt de softdiscounter uit Halle een flinke voorsprong op de concurrentie, met Makro (8,14) op drie, AD Delhaize (8,07) op vier en Delhaize (8,06) op vijf.

 

Bij de kleinere spelers gaat Red Market (totaalscore: 8,54) aan de leiding, al voelt Red Market wel de hete adem van Albert Heijn in de nek (8,54). Intermarché (7,74), Cora (7,71) en Champion (7,48) volgen op een straatlengte.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN