RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour verhoogt de ambities

icon
Food27 februari, 2020

Het transformatieplan werkt en de doelstellingen worden verhoogd, zegt topman Alexandre Bompard: dit jaar legt Carrefour meer dan ooit de focus op klanttevredenheid. Groei moet komen van gemakswinkels, discountformules en e-commerce.

 

Kostenbesparingen

Carrefour presenteerde vanochtend de details van zijn financiële resultaten voor 2019 – de grote lijnen had de retailer al op 23 januari gecommuniceerd. Het belangrijkste inzicht is dat het grote transformatieplan ‘Carrefour 2022’ wel degelijk vruchten afwerpt. Nettowinst, ROI en cashflow stijgen, de netto financiële schuld is met zowat een miljard euro gedaald tot 2,6 miljard eind 2019.

 

Voor de retailer is dat alles voldoende aanleiding om de ambities van dat transformatieplan nog te verhogen. Klanttevredenheid is voor topman Alexandre Bompard een belangrijke graadmeter: hij wil de Net Promoter Score (NPS) voor de groep met 15 punten doen stijgen tegen 2022, wat een stijging met 23 punten inhoudt sinds de lancering van het plan. Ook gaat de retailer nog meer kosten besparen: tot nu toe wist het bedrijf bijna twee miljard te besparen, het doel tegen eind 2020 wordt verhoogd van 2,6 naar 2,8 miljard euro. Verder zal Carrefour dit jaar voor 300 miljoen euro niet-strategisch vastgoed verkopen.

 

Gemak en huismerken

Trots is de retailer op de vooruitgang in de verkoop van biologische producten (+25% per jaar sinds 2017), de uitbreiding van de blockchain-technologie (nu 28 producten) en de gezondere herformulering van 2300 huismerkproducten. De prijspositionering verbetert, het non-food aanbod wordt gereduceerd en vereenvoudigd. De hypermarkten ondergaan een ingrijpende transformatie en e-commerce in voeding groeide met meer dan 30% tot 1,3 miljard euro. Bij de fysieke winkels komt groei vooral van gemaksformules en van nieuwe prijsvechtersformules zoals Supeco in Europa en Atacadao in Brazilië.

 

De krachtlijnen voor 2020 zijn dan ook helder: focus op klanttevredenheid, verdere reductie van het aantal vierkante meters hypermarkten (-350.000 m² tegen 2022), reductie van de assortimenten met 15% dit jaar, groei in gemakswinkels (+2700 tegen 2022) en in de verkoop van huismerken, die één derde van de omzet zullen vertegenwoordigen in 2022.

 

“Het expansieritme van onze groeiformules versnelt, biologische en Carrefour-merkproducten winnen terrein, we presteren beter dan de markt op het vlak van e-commerce in food en onze prijsconcurrentiepositie verbetert. Dit momentum komt tot uiting in een verbeterde klanttevredenheid, die meer dan ooit centraal staat in onze prioriteiten. We bevestigen ons leiderschap in de voedseltransitie voor iedereen en verhogen of bevestigen alle doelstellingen van Carrefour 2022”, besluit Bompard.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN